Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Plus har vänt trenden - ÖP ökar

Annons

Ett år har gått sedan ÖP startade plus.

Ett fantastiskt år där den nedåtgående upplagetrenden har vänts till en tydlig uppgång. Tack vare alla engagerade läsare och nya kunder.

Framförallt ett år när många inser värdet av lokal kvalitetsjournalistik och tycker att den är väl värd att betala för.

Ungefär så har jag förklarat ÖP:s framgångar när jag medverkat på ett par lokala företagsträffar senaste månaden. Den här veckan har precis ett år gått sedan vi började med plusprenumerationer på op.se.

Först några siffror:

Under 2016 minskade antalet ÖP-prenumeranter med 9 procent enligt företaget Tidningsstatistik som varje år räknar tidningsupplagorna.

Över 8.500 användare har startat nya pluskonton. Antalet nya fullt betalande prenumeranter är så stort att kurvan vänder från minus till plus.

Hittills i år med drygt 7 procent upp jämfört med förra året.

ÖP har även med plusprenumerationer över en miljon sidvisningar per vecka på op.se. Fler läser mer helt enkelt.

Som chefredaktör och publicist är det roligt att kunna berätta om den positiva utvecklingen.

Jag har mötts av många leenden och gillande nickar. Inte bara när jag berättar om framgången med plus utan också för att efterfrågan på god journalistik ökar i samhället.

Ett skäl till den växande betalningsviljan för nyheter digitalt verkar vara ett ökat behov av motkrafter mot en starkare populism.

När propaganda, desinformation och "nyheter" som sprids med oklar avsändare och en bakomliggande dold agenda får allt större spelrum på sociala medier inser många att oberoendet, granskandet och det sakliga rapporterandet är en viktig samhällsfunktion.

Många reaktioner jag har fått under året med plus bekräftar precis det. När vi analyserar vilket innehåll våra digitala kunder helst vill ha ligger vår egen unika och genomarbetade journalistik i topp.

Om någon fortfarande tror att lokal journalistik på nätet bara går ut på att jaga "klick" och snabb räckvidd med lättsmälta rubriker och annat så stämmer det inte.

Tidningen Medievärlden gjorde i somras en kartläggning som visar att antalet digitala prenumeranter ökar kraftigt på många tidningar i landet.

Egentligen är det ganska självklart att genombrottet för digitala prenumerationer kommer nu. Tiden är inne.

Vi har vant oss vid att betala för digitala tjänster, handla på nätet, prenumerera på sportkanaler och TV-filmtjänster. Och vi swishar gärna pengar med mobilen.

"Nu använder alla internet" är rubriken på årets upplaga av rapporten "Svenskarna och Internet" från Internetstiftelsen i Sverige som fortlöpande undersökt den digitala utvecklingen sedan år 2000.

Av undersökningen framgår att det absolut vanligaste sättet att använda internet dagligen är med mobiltelefonen som verktyg.

"I årets undersökningen kommer vi allt oftare upp i 100 procents användning av både internet generellt och olika digitala tjänster. Så gott som alla använder internet upp till pensionsåldern. Även i den äldsta gruppen, 76 år och äldre, är mer än hälften internetanvändare."

Så lyder sammanfattningen av våra internetvanor just nu.

Ett exempel är det totala genomslaget för internetbankerna. I stort sett alla, från unga till gamla, sköter bankärenden och betalar räkningar digitalt.

Mot den bakgrunden vore det ju egentligen ganska konstigt om vi inte i större utsträckning även vill prenumerera på våra lokala nyheter digitalt.

Fler krönikor av Hans Lindeberg:

Nu kommer ÖP Magasin

ÖP passerar en ny milstolpe - plus vår allra bästa lokala journalistik

Jag skickade ut Nolervik på hans svåraste uppdrag

Här finns rapporten: Svenskarna och Internet 2017

Bilden är ett kollage.

Annons
Annons
Annons