Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Många missnöjda med hantverkaren – här är de varor och tjänster vi klagar mest på

+
Läs senare

I skottgluggen står hantverkaren och bilhandlaren. Igen. Men kanske beror det på att vi konsumenter alltför ofta knyter handen i fickan. Listan över de varor och tjänster vi klagar mest på toppas” för tionde året i rad - av hantverksjobb.
(TT)

Nästan vart tionde klagomål handlar om reparation och underhåll av våra hem. Näst mest missnöjda är vi när vi handlar med begagnade bilar, visar ny statistik från Konsumentverket och landets konsumentvägledare.

En förklaring som ligger nära till hands är att hantverkstjänster och bilköp helt enkelt handlar om förhållandevis mycket pengar.

– Då blir man ju benägen att klaga eller reklamera. Är det mindre belopp är det väl ofta så att folk knyter handen i fickan, säger Niclas Buresson, ordförande för Konsumentvägledarnas förening.

När det gäller olika tjänster ligger telefonproblem högt på Konsumentverkets "klagotopp" - både fast och mobil telefoni. Detta är, anser Buresson, ett stort problem.

– Framför allt är det äldre personer som blir uppringda av mer eller mindre seriösa telefonoperatörer, där de gamla i stort sett får sin fasta telefon kidnappad till en ny operatör. De är inte medvetna om att de ingår ett nytt avtal, helt enkelt, säger han.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner ÖP:s nya app här, till Iphone eller till Android.

Annons
Annons
Annons