Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Husvagnsbilen” Saab 92h fick klartecken för vägarna

/
  • Den speciella husbilen Saab 92h besiktades på bilprovningen i Östersund av Göran Ottosson, till höger. Huvudmekanikern Lars ”Julle” Olofsson, Ås, var med inne vid besiktningen och även övriga i huvudgänget bakom upprustningen fanns på plats. Till vänster syns ryggtavlan på Kenth Fick, Häggenås, ordförande i föreningen Saab 92h.
  • Lars ”Julle” Olofsson visar besiktningsmannen Göran Ottosson att vindrutetorkarna fungerar.
  • Besiktningsmannen Göran Ottosson kör fram husbilen under Lars ”Julle” Olofssons vakande öga. Allt följdes dessutom av dokumentärfilmaren Joakim Stråhle från Luleå. Även övriga i huvudgänget bakom upprustningen fanns med och där bakom syns Magnus Myrenhammar.
  • Besiktningsmannen Göran Ottosson kollar hjulen och underredet.
  • Besiktningsmannen Göran Ottosson, till höger, håller koll när huvudmekanikern Lars ”Julle” Olofsson, Ås, kör ut den speciella husbilen Saab 92h från besiktningen på bilprovningen i Östersund. Även Simon Fick-Hedström, Häggenås, son till Kenth Fick, ordförande i föreningen Saab 92h, följde den spännande kontrollen.
  • Den speciella husbilen Saab 92h besiktades i går på bilprovningen i Östersund. ”Den gick igenom utan anmärkning, allting var tip-top”, säger Kenth Fick, Häggenås, ordförande i föreningen Saab 92h.
  • Lars ”Julle” Olofsson, Ås, var stolt och nöjd redan efter registreringsbesiktningen av husbilen Saab 92h och fick senare också ett kontrollbesiktningsprotokoll utan anmärkningar.
  • Lars ”Julle” Olofsson har husbilen hemma på gården i Ås och körde den till och från besiktningen i den allt annat än ergonomiska körställningen.
  • Ratt och instrumentpanel är original från Saab 92 av 1964 års modell.
  • Lars ”Julle” Olofsson kollar in tavlan som hänger inne i husbilen och är ett av få hjälpmedel gruppen har haft för att kunna efterlikna det ursprungliga utseendet.

Om ni ser en husvagn utan bil framför ute på vägarna behöver ni inte bli oroliga. Det är nog bara den speciella husbilen Saab 92h. I dag godkändes den för trafik.

Annons

 – Den gick igenom utan anmärkning, allting var tip-top, säger Kenth Fick, Häggenås, ordförande i föreningen Saab 92h.

Totalt har drygt 100 medlemmar gått med i föreningen som har det uttalade syftet; ”att rädda, renovera och drifthålla en historiskt unik husbil byggd på en Saab 92”. En kärntrupp på 5–10 personer har sedan gjort det mesta av renoveringsjobbet inför gårdagens spännande examen.

Sagan om husbilen är nästan lika speciell som själva ekipaget. Den byggdes ursprungligen 1963 av Torsten Johannesson i Ramsele och var en av de första husbilarna i världen och troligen den allra första i Sverige.

Men den gick inte igenom besiktningen, hamnade hos släkt i Dalarna och såldes för att bli jaktkoja ute i skogen. Men husbilen glömdes bort där ute och hittades först för två och ett halvt år sedan när skogen höggs ner.

Då agerade ett gäng entusiaster, varav många jämtar, in i bilden. För ett och ett halvt år sedan hämtades husbilen från skogen utanför Stora Skedvi upp till Ås.

Föreningen Saab 92h bildades och arbetet satte fart på allvar. Redan i fjol sommar var den körbar.

– Den är byggd på Saab 92-chassi och motorn och hela drivpaketen är original. Det sas att den aldrig skulle gå att renovera, säger Bengt Edlund, en i gänget bakom det kulturhistoriska projektet.

De senaste månaderna har bland annat karossen bytts och husbilen genomgått en mindre förvandling.

– Hela skrovet är nytt, men även det byggt som originalet, säger Kenth Fick.

– Vi har haft helger vi har kallat arbetsläger där intresserade från andra håll i Sverige, bland annat Värmland och Gästrikland, samt från Norge, har kunnat komma hit och jobba. Dessutom har vi haft arbetskvällar tisdagar och torsdagar och sista veckan har vi jobbat varje natt, säger Lars ”Julle” Olofsson, som har husbilen hemma på sin gård i Tängtorpet, Ås, och har därför blivit lite av huvudmekaniker.

Det var också han som körde husbilen till och från besiktningen i dag. En tillräckligt lång resa genom att sittbrunnen som man klättrar i för att köra är inte den bästa rent ergonomiskt.

När nu godkända Saab 92h ska ut och visas upp så kommer den ändå mest fraktas på släp. Turnéplanen är diger.

– Till helgen ska den tillbaka till Ramsele där de har en årlig motorhistorisk dag, sedan blir Saabens dagar i Trollhättan helgen efter det och sedan en Saabträff i Gävle, säger Kenth Fick.

 

Annons
Annons