Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Kalktransporter på Inlandsbanan

/

Redan i vår kan det bli aktuellt med kalktransporter längs Inlandsbanan från Orsa till Gällivare.

– Ska jag spekulera så blir det verklighet med all säkerhet, säger Inlandsbanans VD Otto Nilsson.

Redan i höstas genomfördes tre provkörningar med kalktransporter på den aktuella sträckan. Syftet var att ta reda på bland annat omloppstider, bärighet och bränsleförbrukning.

Provtågen var ett samarbete mellan Nordkalk, LKAB, Inlandsbanan och Inlandståget - ett dotterbolag till Inlandsbanan.

– Alla är nöjda med testkörningarna och nu pågår rent affärsmässiga förhandlingar. Nu gäller det bara att hitta rätt pris på transporten. Frågan gäller inte längre om det är praktisk möjligt, säger en optimistisk Otto Nilsson, VD på Inlandsbanan.

Går allt i lås kommer transporterna att genomföras halvårsvis, från april till oktober. Sammanlagt räknar man med mellan 70-80 transporter enkel väg under den perioden.

– Men det kan bli betydligt mycket fler transporter än så, kanske uppemot det dubbla, säger Otto Nilson.

Inlandsbanan är redo. Bland annat har företaget skaffat tre, för Inlandsbanan nya lok, så kallade TMZ-lok.

– Det är lok vi köpt in sen tidigare och som används i annan trafik men som passar utmärkt även i det här sammanhanget, förklarar Nilsson.

Hittills har kalktransporterna gått med båt från Gotland till Luleå för vidare transport till malmfälten. Men då kalkbrotten på Gotland är slut och det är dyrbart att bryta nya, blev de gamla kalkbrotten i Orsa intressanta.

– Vi har även rustat upp hela Inlandsbanan. Även vår gamla flaskhals mellan Arvidsjaur och Jokkmokk är åtgärdad för att klara de tyngsta transporterna, säger Otto Nilsson.

Hur mycket pengar affären skulle innebära för Inlandbanan vill Nilsson inte gå in på men det skulle handla om en avsevärt höjd omsättning.

– Dessutom skulle ett avtal innebära nya arbetstillfällen och ett viktigt symbolvärde, menar Nilsson.

Om förhandlingarna faller väl ut vet inom de närmaste månaderna. Trafiken kan då komma igång i slutet på april.

– För oss är det bara att trycka på knappen, avslutar Otto Nilsson.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons