Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägre skatt för privatbilister

Privat­bilisterna får på kort sikt och som kollektiv sänkt skatt, enligt beräkningar i regeringens klimatproposition.
Dieselbilen gynnas medan törstiga bensinbilar får dyrare fordonsskatt.

Annons

Saab, Volvo, lobbyorganet Bil Sweden och Motormännen välkomnar sådant som skattefrihet för miljöbilar och skattelättnad för dieselbilar, i det skattepaket i som ingår i klimatpropositionen. Propositionen ska presenteras i sin helhet på onsdagen.

och Gröna bilister är också delvis positiva, men undrar varför regeringen ska vänta till 2011 med höjningar av skatterna.

– Vi har en väldigt tuff ekonomisk utveckling just nu, säger finansminister Anders Borg i samband med ett finansministermöte i Bryssel, som förklaring till att de flesta åtgärder får vänta.

Han avvisar helt förslag som att höja bensinskatten med 2 kronor eller att införa kilometerskatt, som Miljöpartiet vill.

– Det skulle ha förödande effekter för svensk fordonsindustri och även för konjunkturen, säger Borg.

och i vissa fall höjd fordonsskatt kommer privatbilisterna som kollektiv ut som vinnare i klimatpropositionen, som syftar till att sänka koldioxidutsläppen.

Enligt uppgift till TT innebär regeringens beräkningar att hushållens bilinnehav totalt sett kommer att beskattas lägre. Detta under förutsättning att regeringen framöver inte behöver höja den generella koldioxidskatten för att nå koldioxidmålen.

på två miljoner ton mindre koldioxid fram till 2020 inte håller blir det förmodligen höjd skatt på koldioxid och då spricker kalkylerna. Höjningar behövs, men försiktigt och gradvis, enligt finansministern.

Dieselskatten ska höjas i två steg, 2011 och 2013, med 40 öre litern. Samtidigt sänks fordonsskatten för dieselbilarna i några steg.

Nettoutfallet beror på hur mycket man kör – ju kortare körsträcka desto mindre skatt. Men en körsträcka på runt 2 000 mil per år ger lägre skatt totalt sett jämfört med dagens regler, enligt Mats-Olof Hansson, kansliråd på finansdepartementet.

blir det motsatt effekt om det handlar om ett normalslukande fordon, runt 0,75 liter per mil eller mer.

– Äger man en sån bensinare får man en skattehöjning, säger Mats-Olof Hansson.

För de svensktillverkade bilarna Volvo och Saab går mönstret igen. En Volvo V70 diesel blir billigare i skatt.

– Äger man en sådan får man en skattelättnad totalt sett, säger Mats-Olof Hansson.

Bäst ut kommer etanoldrivna bilar. Skattebefrielsen de fem första åren för miljöbilar är den stora delen i paketet som gör att skatterna totalt sett sänks.

Sammantaget är det företagen som får höjd skatt i regeringens klimatproposition. (TT)

Annons
Annons