Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny metod ska underlätta telefonkontakt med hälsocentralerna

/

Det ska bli lättare att få kontakt via telefon med länets hälsocentraler. En ny metod testas just nu och om några veckor kommer den troligen att införas i hela länets primärvård.

Annons

Många patienter i länet har upplevt svårigheter med att komma i kontakt med primärvården via telefon. Stundtals är trycket på linjerna till hälsocentralerna så högt att det inte gått att få behålla platsen i telefonkön. En del gör nya försök dagen därpå eller använder "callback-funktionen" där man uppger sitt telefonnummer och blir uppringd av vårdpersonal vid ett senare tillfälle. Problemen med telefontillgängligheten innebär en stor frustration för patienterna och även för personalen på hälsocentralerna.

Under en period i slutet av september har en ny telefonstrategi testats på hälsocentralerna i Odensala och i Hammarstrand.

– Patienterna fick vara kvar i telefonkön i stället för att hamna i callback. Det har gjort att patienterna är gladare och arbetsmiljön har blivit bättre för distriktssköterskorna, säger Anna Granevärn, primärvårdschef hos Region Jämtland Härjedalen.

För somliga innebär den nya strategin lång väntan i telefon, men de flesta verkar föredra det i stället för att "kastas ut" från kön och hänvisas till callback. Testet på de två hälsocentralerna ska utvärderas och sannolikt kommer den nya strategin att införas på bred front i hela länets primärvård från 1 november.

– Det ser mycket positivt ut. Det blir effektivare och man kommer fram snabbare, säger Anna Granevärn.

På sikt ska telefontillgängligheten till hälsocentralerna i Östersundsområdet utvecklas även på annat sätt. Planen är att det ska finnas en väg in via telefon. Alla telefonkontakter mellan patienten och primärvården ska ske via ett telefonnummer som är gemensamt för alla hälsocentraler i Östersundsområdet.

– Det innebär att man i första hand bokas in på den hälsocentral där man är listad och om det är fullt där kan man i andra hand bli inbokad på någon annan hälsocentral som har mindre belastning, säger Annika Jonsson, ekonom, som har en central roll i utredningsarbetet inför beslutet om ny primärvårdsstruktur.

För patienter som har behov av kontinuitet i vården bör hänvisning till annan hälsocentral undvikas, enligt utredningen. De kan i stället erbjudas ett direktnummer till sin vårdkontakt och behöver då inte gå via det gemensamma telefonnumret.

En ökad tillgänglighet i primärvården väntas leda till ett minskat tryck på akutmottagningen på Östersunds sjukhus.

– Med ett gemensamt telefonnummer blir det också lättare att styra till lägsta effektiva omhändertagandenivå, säger Annika Jonsson.

Det här innebär att den som tar emot telefonsamtalet kan boka in patienten hos den yrkeskategori på hälsocentralen som passar bäst utifrån behoven. Det väntas också minska trycket på läkarna och användningen av stafettläkare kan minska, vilket också skulle sänka kostnaderna.

Läs mer:

Hon är ny primärvårdschef i Region Jämtland Härjedalen

Så bra är din hälsocentral på att svara i telefon

Annons
Annons
Annons