Recensioner: Här är spelen du ska sikta på – och undvika – i julhandeln

Spel: Pengoloo

Företag: Competo

Ålder: Från 4 år

Antal spelare: 2 till 4

Tidsåtgång: 10 till 15 minuter

Betyg: 5

Ett enkelt och snabbspelat spel som uppskattas av både barn och vuxen. Kan spelas med olika regler för att passa de lite äldre barnen i skolåldern. Spelet går ut på att leta och komma ihåg färger som är gömda under pingvinkroppar. Bra sätt att öva färgskalan, siffror och minnet på för de mindre barnen. Fick högsta betyg av fyraåringen vid spelbordet.

Linn Grundberg

------------------------------

Barn-Alias

Tactic

4 eller fler spelare

Från 5 år

Tidsåtgång: ca 30 minuter

Betyg: 5

Kommentar: Favoritspelet!

Spelas i lag med två eller fler i varje. Går ut på att försöka förklara ett ord för ditt lag utan att faktiskt säga det. Lite som charader fast du får prata. För varje ord du gissar rätt får du flytta ett steg fram på spelplanen. Först i mål vinner! Jätteroligt spel att spela med familjen, enkla regler och lätt att spela. Vi spelade tre gånger efter varandra och skrattade lika mycket varje gång. Rekommenderas!

Axel Häggqvist, 9, och Elsa Häggqvist, 6

------------------------------

Lilla spöket laban letar spöken

Företag: Alga

2-6 spelare

Från 3 år

Tidsåtgång: Varierar beroende på vilken och hur många varianter man spelar.

Betyg: 5

Kommentar: Testpanelen var i åldern 2 och 4 år samt två vuxna. Ett spel som kan spelas i sex olika varianter i olika svårighetsgrader. Jättebra spel för att träna färger med de mindre barnen. En variant är att deltagarna skall leta en sak i huset med samma färg som det spöke man vänder upp på bordet, den som först kommer tillbaka med en sak i rätt färg får poäng.

– Det var jättekul, tyckte Thea, 4.

Thea Häggqvist, 4, och Tuva Häggqvist, 2

------------------------------

Hint

Företag: Bezzerwizzer

Minst 4 spelare

Från 15 år

Tidsåtgång: 30-60 minuter

Betyg : 5

Kommentar: Ett otroligt roligt sällskapsspel som passar de flesta skulle jag säga. Hint får verkligen i gång tävlingsnerverna. Det är ett frågespel – men inte rätt och slätt. Hint är också charader, man ska nynna, rita och prata utan att säga för mycket. Man spelar i två lag, vilket bidrar till en "vi och dom"-känsla på ett bra sätt. Frågorna varierar från att vara väldigt svåra, till mycket lätta, ena gången ska man nynna Bohemian Rhapsody, andra ska man rita ledtrådar till svenska öar.

Moa Fredholm

------------------------------

Rappakalja

Tactic

3–8 spelare

Från 12 år

Betyg: 5

Det här är en klassiker som håller. Spelet är språknördigt men det bygger inte på kunskap, vilket gör att det passar bra för en familj med spelare i olika åldrar. Speltiden varierar på hur lång tid ni ger för att skriva förklaringar. Det är kul att bluffa och låta fantasin gå loss: vad betyder balbutism eller ljudkruka? Kanske lär man sig ett och annat användbart ord också. Men har du spelet sedan tidigare finns det ingen anledning att köpa nyversionen, det är samma spel.

Elina Sneen

------------------------------

Space yoghurt

Atem entertainment

Från 5 år

2–4 spelare

Tidsåtgång: ca 20 minuter

Betyg: 4

En tilltalande barnslig design med knasiga namn på rymdfilurerna skapar leklust hos både barn och vuxna. Man kan landa i yoghurtpölar, studskratrar och rymdvirvlar när man ska ta sin besättning till styrhytten. Det är som en underbar uppdatering av Fia med knuff, men med mer strategi och fantasi. Det är inte helt lätt att komma i gång. Det är tre pjäser per spelare och varje pjäs har en egen tärning. Dessutom finns två ytterligare tärningar. För mindre barn kan det vara svårt att välja vilket drag som är bäst eftersom det finns många val. Men när de galaktiska reglerna sitter så är spelet roligt och ganska snabbspelat.

Elina Sneen

------------------------------

Bamses Ubongo

Egmont Kärnan

2–4 spelare

Från 5 år

Tidsåtgång: ca 20 minuter

Betyg: 4

Kommentar: Ett spel som går ut på att på tid lägga pussel med två eller tre bitar inom en viss linje på spelbrickan. Innehåller spelplan med två olika svårighetsgrader, vilket är bra om man t.ex spelar vuxna (eller äldre barn) och yngre barn tillsammans. Axel 9 år var lite skeptisk först till att spela ett spel med Bamse på framsidan, men det ändrades snabbt och i slutändan var det han som ville spela en omgång till. Roligt spel som tyvärr tog slut lite för fort! Mycket bra hjärngympa för både stora och små!

------------------------------

Komockarspelet

Alga

2–4 spelare

Från fyra år

Tidsåtgång: 10–20 minuter

Betyg: 4

Kommentar: Här gäller det att samla komockor (av brun lera) som kossan Rosa lämnat efter sig på spelplanen. Den som får flest mockor av tio i sin skottkärra vinner. Spelpjäsen, en bonde, förs fram med tärningsslag och beroende på vilket fält han landar på kan man få en komocka, plocka från en medspelare eller vända på spelmarker – är det samma färg som det färgfält Rosa pekar mot får man en klutt. Det svåra är att komma ihåg att vrida på kossan efter varje omgång, annars ett omväxlande, kul och lättförståeligt spel.

Fredrik Forsgren

------------------------------

Junior Rita & Gissa

Tactic

3-6 spelare

Från fem år

Tidsåtgång: 30+ minuter

Betyg: 4

Kommentar: Ett familjespel som går hem hos både femåringen, åttaåringen och tioåringen – och föräldrarna. Kul utmaningar att rita, gissa och att jubla över när man svarar rätt. Lagom lång spelplan gör att man hinner med en omgång före maten, och sen kan köra en gång till innan läggning. För de yngsta finns tecknade figurer, vilket gör att läsförmåga inte är ett måste. Och ja, femåringen vann så klart!

Elin Holmberg

------------------------------

Vem sa så?

Alga

2-6 spelare

Från 14 år

Tidsåtgång: Bestäm själv. Kör en timme och se vem som har fått ihop flest poäng.

Betyg : 4

Kommentar: Vem sa så här? "Ingen lunch som du blir bjuden på är gratis." det hörs på spelets titel att det här är roligt. Här gäller helt enkelt att vara allmänbildad och ha nära till sitt minne. Och som alltid gäller att en del är irriterande lätt och annat så svårt att man funderar på hur spelbyggaren tänkt.

Plus för att det inte bara gäller att minnas citat. Det går att betta på svaret och det går även att kasta sig in i dueller med motspelarna. En åtgärd som kan ge sköna poäng, men som också kan bli dyrbar.

Det är enkelt att komma i gång. Ett par minuter med regelhäftet – sedan är det bara att börja fråga varandra.

Hasse Tavér

------------------------------

Alias

Tactic

4 eller fler spelare

Från 10 år

Tidsåtgång: 60+ minuter

Betyg: 4.

Kommentar: Alias är en riktig klassiker, lika klassiskt som gäster med gester fast med ord. Du förklarar ordet på ditt kort, och polarna i laget ska gissa vad du menar. Och det under tidspress. Det kan bli vådligt kul, och ibland blir det helt stopp i skallen. Alias är perfekt med goda vänner efter en middag, eller med familjen strax efter Kalles jul. Men det kan också trollas fram under en bra förfest och passar alltså bra nästan jämt.

Henning Johannesson

------------------------------

Qwisdom

Baby Gecco AB

2–6 spelare

Från 7 år

Tidsåtgång: 60 minuter

Betyg 4

Kommentar: Ett frågespel med många valmöjligheter. Det innehåller inte mindre än 50 kategorier av frågor som kombineras med text, ljud och bild. Det här spelet passar lika bra på barnkalaset som med kompisgänget en lördagkväll. Ni spelar online på en dator, surfplatta, smartphone- men allra roligast blir det genom en uppkopplad TV så att hela gänget enkelt kan följa med. Ett kul och allmänbildande spel.

Jonny Dahlgren

------------------------------

Bamses gympaspel

Egmont Kärnan

2-4 spelare

Från 4 år

Tidsåtgång: 20-30 minuter

Betyg: 4

Gränsfall på en femma för det här spelet, som i all sin enkelhet är en höjdare för både barn och vuxna (jo, faktiskt). Är från fyra år men tvååringen hade också roligt. Spelreglerna går snabbt att ta till sig. 30 färgglada kort med gymparörelser utgör basen. Var och en vänder på korten och har i uppdrag att utföra de rörelser som dyker upp. Se till att spela i ett rum med skapligt med utrymme för det är kul att ta ut svängarna…

Jon Häggqvist

------------------------------

Rackare

Ninja Print

3-20 spelare

Från 13 år

Tidsåtgång: 30-60 minuter

Betyg : 4

Kommentar: Läkare Utan Löständer. Nu har Bert Karlsson hittat ett sätt att tjäna pengar på Juholts mustasch. Årets julklapp: Ärvda underkläder. Har du problem med mellanstadievaktmästare? Prova sojakorvar. Ju galnare desto roligare är konceptet i Rackare. Själv är jag barnsligt förtjust i alla språkliga krumbukter. Reglerna är inte så noga. "Lite kul är det", instämmer även en medspelare innan hen byter till Downton Abbey på tv. Sicken rackare va.

Klas Leffler

------------------------------

Fringo

Wow!

2-5 lag

14-99 år

Tidsåtgång: 30 minuter

Betyg: 4

Ett frågespel som påminner om Jeopardy där kunskapsluckorna snabbt avslöjas hos både frågeställarna och de som ska svara. Svaret är nämligen det enda som ges och på 30 sekunder gäller det att formulera frågor för att få laget att gissa rätt. Här är reglerna väldigt tydliga: under inga omständigheter godtas påståenden eller förklaringar. Då protesterar motståndarlaget direkt och kniper viktiga poäng. Det är där Fringo har sin charm. Att på tid formulera sig enligt reglerna, hela tiden med motspelarnas vaksamma öron spetsade, gör att det gärna blir uppjagat och högljutt.

Tommy Ehlin

------------------------------

Blueprints

Z-MAN games

Från 8 år

2–4 spelare

Tidsåtgång: 30 minuter

Betyg: 4

En kul idé och det är lätt att komma i gång med det här familjespelet. Det går ut på att med tärningar, som är värda olika mycket, följa en skiss och bygga tre hus. För att vinna krävs det att man tänker lite strategiskt. Perfekt för barn som lär sig räkna. För vuxna blir spelet dock lite för lätt eftersom man i princip alltid klarar av husbygget enligt skissen. Med svårare skisser för vuxna skulle spelet få en fullpott.

Elina Sneen

------------------------------

Pelle Svanslös Vänner

Tactic

2 till 6 spelare

3 till 6 år

Tidsåtgång: Från 15 minuter

Betyg: 4

Ett enkelt memoryspel som går fort att spela. Bra övning för minne och former. Enligt reglerna kan det spelas på ett sätt men vill man förlänga spelet och göra det lite mer spännande kan man använda alla spelkort även om man bara är två spelare. Passar en fyraåring bättre än en sexåring som tyckte att spelet var lite väl enkelt.

Linn Grundberg

------------------------------

Maktkampen

Tactic

Vuxenspel

Betyg: 4

Henrik Fexeus är en mästare på att manipulera. Det är kul att försöka själv – men svårt! Hur ska man få någon att säga att en annan spelare är kreativ? Briljant idé, men uppdragen är för få och de påminner om varandra. Om du spelar spelet rakt upp och ner är alla medvetna om att allt du gör är för att påverka dem. Det blir lätt tyst och ingen vågar säga något. Men spelet kan också spelas under en hel kväll eller helg när ni under tiden gör annat. Med längre tid på sig att manipulera blir spelet riktigt bra. Det är kul att spelet inte har några gränser när det gäller tid och antal spelare. Du kan till och med spela helt själv!

Elina Sneen

------------------------------

Dumstrut

Kylskåpspoesi

Vuxenspel

2 till fler spelare

Tidsåtgång: Från 30 minuter

Betyg: 4

Ett frågespel med över 400 frågor och busenkla regler. Alla frågor är skruvade och nästan omöjliga att svara helt rätt på – vilket gör spelet kul och lättsamt. Kräver lite eftertanke och spelet blir roligare ju fler som spelar. Är perfekt för de som gillar meningslöst fakta och vill ha en rolig stund vid spelbordet. Passar bra efter middagsbjudningen eller under en kväll med kompisarna. Ett plus är att spelet är litet och innehåller bara en kortlek vilket gör att det är enkelt att ta med.

Linn Grundberg

------------------------------

Co-Mix

Competo

3-10 spelare

Från 6 år

Tidsåtgång: Cirka 45 minuter

Betyg: 4

Kommentar: Vilken berättelse vill du berätta? Med dina spelkort skapar du en egen serietidningssida och väljer själv genre. Kanske en sorglig, humoristisk eller varför inte en romantisk berättelse. Det är helt upp till dig men din berättelse kommer att recenseras av dina medtävlande. Ett roligt och annorlunda berättarspel spel som sätter din fantasi på prov.

Sofia Göth

------------------------------

Activity original

Piatnik

3-16 spelare

Från 10 år

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter

Betyg: 3

Kommentar: Enkla regler, snabbspelat och ganska roligt. Så sammanfattar vi detta spel. Ett sällskapsspel där man spelar i lag och gissar ord genom att rita, förklara eller pantomima.

Sofia Göth

------------------------------

Say What

Ninja Print

2 eller fler spelare

Från 10 år

Tidsåtgång: 30 minuter

Betyg: 3

Spelet bygger på flera klassiker. Man spelar i lag där man ska få medspelare att gissa rätt person, påhittad karaktär, verk eller ting – och snabbt ska det gå! Man spelar i tre ronder där man först ska förklara med andra ord, sedan med bara ett ord och till sist charader. Tyvärr blir spelet svårt eftersom vissa kategorier inte passar ihop med ronderna, kategorin ting blir för lätt och det är för få kategorikort. Men många skratt blev det, speciellt under charadmomentet.

Elina Sneen

------------------------------

New York 1901

Competo/Blue orange

2-4 spelare

Från åtta år

30-60 minuter

Betyg: 3

Strategiskt brädspel med snygg layout som låter oss göra fastighetskarriär i ett ungt New York. Reglerna tar tid att sätta sig in i så håll bruksanvisningen nära. Poäng plockas när du bygger eller river skyskrapor på redan förvärvade tomter. Allt känns välgjort och det går lugnt till då spelarna ofta behöver begrunda möjligheterna. Fungerar bäst med max antal deltagare, alternativen blir annars för många och utmaningen mindre. Att variera sig under upprepade spelomgångar känns också svårt, upplevelsen är att strategin blir statisk.

Tommy Ehlin

------------------------------

Värvet - Det sociala spelet

Nicotext

2-10 spelare

För vuxna.

Tidsåtgång: 30-60 minuter.

Betyg: 3

Detta middagsspel har sin utgångspunkt i Kristoffer Triumfs framgångsrika podcast. Spelet består i att spelarna delar ut egenskaper till sina medspelare med en motivering. Den som fått kortet ska sedan svara på frågor relaterade till egenskapen. Frågorna är ett urval av de frågor som Triumf brukar ställa till kändisar i sin podcast. Spelet består av 200 spelkort med Triumfs bästa intervjufrågor. Både svaren och frågorna kan bli personliga, tänkvärda och filosofiska.

Ett roligt spel, framför allt för de vuxna i familjen eller under en parmiddag, där spelarna lär känna varandra bättre. Dessutom utses ingen vinnare eller förlorare, vilket ibland kan vara trevligt för husfriden.

Peter Forssell

------------------------------

Power play hockey

Alga

2-4 spelare

Från 6 år

Tidsåtgång: 30 minuter

Betyg: 3

Ett spel med Couronne-stuk där fingerfärdigheten sätts på prov. Någon hockeykunskap behövs ej men för en hockeynörd är det kul att snärta omkring puckar med NHL-loggor på. Hockeyplanen har fyra zoner som spelarna utgår från, i varje zon finns ett gummiband som används för att skjuta i väg puckar. Det hade inte skadat med fler grenar i spelet. Spelplanen väger ganska lite, vilket tyvärr gör att man lätt skakar runt puckarna när man tar i.

Jon Häggqvist

------------------------------

Lägg ägg

Tactic

2 eller fler spelare

Från 5 år

Tidsåtgång: 20–40 min beroende på antal spelare

Betyg: 3.

Kommentar: Testpanelen hade lite väl låg ålder (2-4) för spelet så de vuxna fick bistå med lite hjälp på traven. Spelet går ut på att plocka upp ägg från en stekpanna, med hjälp av en magnetisk höna på ett snöre som fästs bak i byxlinningen, och bära dessa till sitt bo utan att de går sönder. Den som lyckats bära flest ägg till sitt bo när alla ägg är slut har vunnit. Barnen tyckte det var kul att försöka plocka upp äggen, men det är nog lättare om man är några år äldre.

Thea Häggqvist, 4, och Tuva Häggqvist 2

------------------------------

Det nappar med Mamma Mu och Kråkan

Alga

2–4 spelare

Från fyra år

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Betyg: 3

Kommentar: Vid första anblicken är spelidén riktigt smart: varje spelare får plocka upp en pusselbit per omgång ur "sjön" och den som först får klart sitt pussel på sex bitar vinner. Ett par specialbitar där man får ta upp två bitar per omgång eller ta sin egen pusselbit från en medspelare sätter lite krydda på fiskrätten. Men vid andra anblicken inser man att det är inte så mycket mer än så, det går ganska fort att beta av spelet och ingen större tankemöda krävs. Barnen ger dock tummen upp för pusslen.

Fredrik Forsgren

------------------------------

Block out!

Tactic

2-6 spelare

Från åtta år

Tidsåtgång: 20+ minuter

Betyg: 3

Att bygga ett torn av klossar i olika storlekar kan vara en lagom utmanande uppgift i sig, men med ett knippe kort på handen som var och en bestämmer vilken typ av kloss du kan använda blir det knepigare. Här gäller det att få motståndarna att rasera tornet eller att själv spela ut de kort du har på handen för att vinna. Snabba omgångar med plötsliga ras bäddar för dramatik och gör värdet för omspel högt. Lätt att plocka fram när andan faller på.

Tommy Ehlin

------------------------------

Selfie

Wow Entertainment

Antal spelare: 3+

Från tio år

Tidsåtgång: 30 minuter

Betyg: 2

Kommentar: Ett spel i linje med förra årets genombrott för selfien. Men att spela Selfie är inte lika kul som att posta bilder på sig själv. Spelidén är just det, att göra charader och plåta sig själv (eller låtsasplåta) utifrån det spelkort man drar. Det blir fånigt, kanske stundtals lite småkul, men aldrig Festligt, skrattigt och lättspelat som utlovas på förpackningen. För tio till trettonåriga tjejer kan spelet funka, men det blir ingen hit i julhandeln.

Henning Johannesson

------------------------------

Mucca Pazza

Competo

2-4 spelare

Från 4 år

Tidsåtgång: 15-20 min

Betyg: 2

Kommentar: I det här spelet ska man para ihop olika djurdelar med varandra så att de bildar ett komplett djur bestående av huvud, kropp och fötter. Från början är alla delar blandade och genom att skjuta de olika delarna åt olika håll på spelplanen så hamnar de till slut på rätt plats. Lite otydliga spelregler och lite enformigt spel. Stor spelplan med färgglada figurer. Går att spela på olika sätt beroende på barnens ålder.

Lite tråkigt blev omdömet när vi spelat klart!

Elsa Häggqvist, 6

------------------------------

Tralalala-spelet

Alga

2–4 spelare

Från fyra år

Tidsåtgång: 20–30 minuter

Betyg: 2

Kommentar: Ett lätt förvirrande spel men med inslag av sång, djurläten och charader som barnen gillar. Man går med en spelpjäs på en "äppelstig" med tärning tills man kommer på ett äpple och får plocka en av tio marker. Markerna visar bilder på djur och nu gäller det att med läten och rörelser få de andra att gissa vilket. Sedan byter man spelpjäs till det djuret och går med det till en scen där det gäller att sjunga en visa om djuret. Sedan är det dags att gå äppelstigen igen och hitta ett nytt djur. Alla är vinnare.

Fredrik Forsgren

------------------------------

Rotten Apples

WOW!

Barnförbjudet

2 till fler spelare

Tidsåtgång: Från 30 minuter

Betyg: 2

Vill vara ett partyspel som ska passa bra på förfesten. Spelarna ska lägga till egna orda till tvetydliga och underfundiga meningar. Enligt reglerna är spelet precis så dirty som vår egen fantasi men snuskigt är det verkligen inte. Utger sig för att vara ett festspel men det är tyvärr inte jättefestligt. Kräver nog att alla vid spelbordet har lite under västen för att det ska bli extra roligt. Det kanske därför som tillverkarna lanserar spelet som barnförbjudet – för något opassande hittar i alla fall inte vi med spelet.

Linn Grundberg

------------------------------

#opassande

Kylskåpspoesi

3–12 spelare

Från 15 år

Tidsåtgång: 20–90 minuter

Betyg: 1

Vilken usel spelidé! Det är inte roligt att sätta in opassande subjekt i meningar! Ord som "snickarbyxor" och "ett ton stinkande räkor" får ingen att skratta hysteriskt. Man måste vara bra berusad om det ska uppskattas. Ännu ett minus, man känner igen handstilen på medspelarna och den vars tur det är vara spelchef ger ju så klart inte några poäng till den som leder. #opassande får dock en etta eftersom vi fick oss några skratt, vi skrattade åt hur dåligt spelet är.

Elina Sneen

------------------------------

Pippi Långstrump Gullpengarna

Tactic

2 till 6 spelare

Från 4 år

Tidsåtgång: Från 30 minuter

Betyg: 1

Ett ganska krångligt spel som det tog några omläsningar av reglerna innan en vuxen förstår. Kräver en hel del förberedelser då spelet innehåller många smådelar som ska byggas ihop och sättas samman. Det krävs att spelarna är läskunniga då man ska spara ihop bokstäver till namnet Pippi. En fyraåring tappar snabbt intresset då reglerna är ganska krångliga men den lilla kappsäcken (som egentligen aldrig används i spelet) uppskattades som lekföremål efter det att spelet var slut.

Linn Grundberg