Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för fastighetsbubbla i fjällen

Det byggs som aldrig förr i de svenska fjällen. Inte sällan av stenrika finansmän som vurmar för en egen fjällanläggning.

Frågan är, räcker barnfamiljerna till för alla barnvänliga skidorter?

Annons

Det är redan stenhård konkurrens i fjällvärlden. Ägarna av många traditionsrika anläggningar har fått skjuta till pengar på senare år: Riksgränsen, Kittelfjäll, Björkliden, Storvallen och Funäsdalsberget har alla haft ekonomiska problem. Hemavan och Borgafjäll är till salu.

Fastighetsmagnaten Ulrich John har köpt skidanläggningar i Gesunda, Mora park, Ekholmnäs, Almåsa och Storlien. Enligt tidningen Affärsvärlden går samtliga med förlust.

Affärsvärlden har granskat byggboomen i de svenska fjällen. Slutsatsen blev att det inte verkar vara lönsamheten som lockar miljardärer att ösa in pengar i liftar, stugbyar, hotell och äventyrsanläggningar.

Snarare drömmen om en egen fjällanläggning. En passion för fjällen.

Lars Bertmar och Patrik Brummer är två framgångsrika finansmän med vurm för fjällvärlden. Men till skillnad från de flesta andra satsar de inte på barnvänlig stordrift, utan lyx för ett litet fåtal.

Lars Bertmar köpte Fjällnäs högfjällshotell för åtta år sedan och satsade 100 miljoner på att renovera det.

Det blev en "end-of-the-world destination in the Swedish highlands", som New York Times uttryckte det i en hyllande artikel.

– Den svenska fjällvärlden är högintressant att investera i, om man hittar rätta nischen, säger Lars Bertmar.

Patrik Brummer satsade 100 miljoner kronor för att göra Fäviken till en högexklusiv anläggning med flugfiske, gourmetkrog och operaföreställningar. Även det en succé.

Men de största satsningarna i dag görs inom en nisch som redan är överfull, menar Lars Bertmar.

– I segmentet svenska barnfamiljer råder det en oerhörd överetablering och det är där som det fortfarande görs mycket investeringar i anläggningar och liftsystem.

Bertmar varnar för att låta andra skäl än de rent ekonomiska styra investeringarna.

– Så fort du har hjärtat med så ökar risken i en investering.

Men i Affärsvärldens genomgång hittar man även tecken på att Skistars framgångar kan ligga bakom byggboomen.

Deras framgångsrecept antas vara att de kontrollerar en stor del av boendet på sina skidorter. Fler bäddar till uthyrning betyder fler gäster som hyr skidor och köper liftkort.

Möjligen är det ett försök att kopiera den succén som ligger bakom de enorma fastighetsprojekten i de svenska fjällen.

Annons
Annons
Annons