Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spelen har ersatts med lärande

/
  • Förskollärare Jenny Claesson fotar Hailey Lauritzen under ett test att göra film tillsammans med barnen.
  • Askunge förlag har gett ut Monica Niemis bok om hur lärplattan kan underlätta och hjälpa på i pedagogiken.
  • Monica Niemi har fått mycket uppmärksamhet för sitt engagemang kring lärplattor i förskolan.

Med blogg, bok och föreläsningar har förskolläraren Monica Niemi lärt landets skolor och förskolor om läsplattornas pedagogiska potential.

Annons

När kommunen satsade på att köpa in så kallade surfplattor, var förskolläraren Monica Niemi mamma-ledig och blev nyfiken på plattornas möjligheter. Det mynnade ut i att familjen köpte en egen platta för att se vad det var frågan om.

– Folk visste inte riktigt hur man skulle använda dem. På förskolan blev det många frågor om varför barn skulle spela spel. Själv har jag alltid gillat informations- och kommunikationsteknik, ikt. Hemma tog plattan helt över från datorn, och vi läser tidningar och e-böcker på den, samt ser film och gör bankärenden bland annat.

Genom att börja tänka kring hur läsplattorna kan användas i kreativitet och multimedialt, och genom att testa på sina egna barn började Monica få klarhet i hur nyttan av plattorna skulle kunna kopplas till läroplanen.

– Då startade jag en blogg där jag skrev ner mina tankar. På förskolan började vi även titta kritiskt på apparna och hur de stämmer överens med både läroplan och värdegrund, säger Monica.

I och med att man gör mer än bara läser eller surfar med plattan, har man börjat kalla den för lärplatta.

På hemmaplan blev hon något av en pionjär på området. Hon blev ombedd att utbilda sin enhet och manualerna hon skrev blev till efterfrågade kompendium, vilka sedan arbetades om till boken "Dokumentera och skapa med lärplatta".

Nu är Monicas föreläsningar och utbildningar efterfrågade i såväl länet som landet. Det har kommit förfrågningar från både Åre och Västerås kommuner.

– Det är häftigt hur allt börjat rulla, det gäller att kunna säga nej, säger Monica.

Förskolebarnens instinktiva vilja att börja spela bemöts av personalen med att erbjuda möjligheter att göra mycket annat, som att fota, filma, lära sig språk och matte samt även att göra egna sagor.

– Med lärplattan kan fler göras delaktiga, jämfört med en dator. Plattan kan lätt skickas runt och barnen kan lätt samarbeta och lära av varandra. De har även lärt sig att de lätt kan kommunicera med sina föräldrar och till exempel skicka bilder direkt från lärplattan, säger Monica.

Annons
Annons
Annons