Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så är läget efter nattens dramatiska tågurspårning i Ludvika: "Kommer ta lång tid – kanske dagar"

Artikelserie
Godstågolyckan i Ludvika

Vid 02.23 natten mot torsdag inkom ett larm om en brand i samband med en tågurspårning vid ett industriområde i Ludvika.

Annons

Knappt tio minuter senare var styrkor från räddningstjänsten i Ludvika framme på olycksplatsen på bangården. Strax därefter var även ambulans samt förstärkning från Borlänge och Falun på väg dit.

TV: Se förödelsen på platsen

Enligt räddningstjänsten är det kaotiskt på olycksplatsen på bangården i Ludvika, med flera urspårade vagnar och elledningar som ligger huller om buller.

Kartan anger ungefärlig position.

– Det är ett tåg som kraschat på bangården. Ett lok är av på mitten och brinner och vagnar har spårat ur. Det ligger elledningar överallt och är totalstopp i tågtrafiken, berättade Dick Rämhed, brandförman från räddningstjänsten Västerbergslagen, som då hade åtskilliga timmars arbete framför sig.

Enligt uppgift har elva av tågets 37 vagnar spårat ur och ligger nu över flera spår. De fem sista vagnen hade kemgods. Ingen av dem har dock spårat ur utan samtliga står kvar på spåret.

I samband med urspårningen uppstod en brand och enligt de första uppgifterna från inringaren skulle det brinna med tio meter höga lågor.

– Enligt inringare brann det med tio meter höga lågor från en vagn men elden dämpade sig snabbt, berättade Peter Persson, befäl vid polisens regionledningscentral

Det visade sig sedan att branden hade uppstått i ett diesellok. Själva tåget drogs dock av ett ellok.

– Elloket befinner sig cirka 250 meter norr om själva olycksplatsen. Dieselloket, som är inne bland alla dessa vagnar som spårat ur och ligger huller om buller, var det som brann litegrann, berättade brandmästare Fredrik Bjelke vid 08.00-tiden på torsdagsmorgonen.

Orsaken till olyckan, som han beskriver som den värsta urpårningen i Ludvika under hans 26 år inom räddningstjänsten, är ännu oklar.

– Vi har pratat med lokföraren som sade att det plötsligt studsade till och att en lampa tändes, det är allt. Vi har testat föraren som är nykter och det finns inga brottsmisstankar, berättar Peter Persson, befäl vid polisens regionledningscentral.

Tågtrafiken, såväl person- som godstransporter, kommer såklart att påverkas av händelsen.

– Det är totalstopp och många avgångar berörs. För persontrafiken blir det bussersättning för SJ till och från Grängesberg och Borlänge, säger Yasmine Boulechfar.

Enligt Trafikverket påverkas sträckorna Borlänge–Hallsberg, Borlänge–Kil och Västerås–Ludvika i båda riktningar.

Ännu vid 13.30-tiden finns ingen prognos för när tågen kan köras som vanligt igen.

– Det är jättesvårt att svara på. Vi har en olycksplatsansvarig som håller på att titta på det här och vi kommer under dagen såklart att få uppdateringar och förhoppningsvis en mer säker prognos. Men i nuläget vågar jag inte säga någonting, säger Pär Aronsson, pressinformatör på Trafikverket.

– Men det är en lång tid kan man konstatera – vi kanske pratar om dagar innan det är upprensat.

Vägtrafiken berörs inte, enligt polisen. ABB:s cirka 2 700 anställda kommer dock inte kunna ta den normala vägen till jobbet, enligt räddningstjänsten. Istället får de åka ner till Snöåvägen och åka runt den vägen, uppger de.

Texten uppdateras.

TV: Vi sänder live vid 7-tiden. Hör Trafikverket berättar om läget.

TV: Vår reporter Fredric Gustafsson var på plats och sände live vid 06-tiden.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

AT-APPEN: Alltid senaste nytt från avestatidning.com i vår app för IPhone och Android

Annons
Annons