Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Här är de rena lögnerna som lurar flyktingar till Sverige

+
Läs senare
/
  • Bilden är tagen i början av augusti i år i den syriska staden Arhia. Staden var känd för sitt Assadmotstånd och bombades därför av regeringsstyrkorna. Befinner man sig här är det lätt till att man lägger sina samlade besparingar för att komma till det som beskrivs som ett paradis – Sverige.
  • Artiklarna på det här uppslaget har kommit till genom samtal med syriska flyktingar. På bilden får ÖP:s reporter Bengt Eriksson hjälp med översättningar av texter som sprids på arabiska.
  • Just den här bilen är på väg in i Storbritannien. En röntgenkamera dokumenterar hur flyktingar gömts i lasten. Principen är densamma när många transporter går genom Europa.

I Sverige får man ett eget hus, en väl tilltagen ersättning och en flickvän(!).
Det här är uppgifter som människosmugglare sprider på nätet för att locka flyktingar att betala dyra transporter till det hägrande landet långt uppe i norr.

Förra veckan hittades 71 döda flyktingar i en övergiven lastbil vid en motorväg i Österrike, och flera hundra flyktingar drunknade på Medelhavet. Katastroferna avlöser varandra i den flyktingkris som är den värsta i Europa sedan andra världskriget.

Det beror bland annat på de uppblossande konflikterna i Syrien. De flesta syrier flyr till grannländerna men många försöker sedan ta sig vidare till rika industriländer.

Sverige har tillsammans med Tyskland fått flest antal asylsökningar. I väntan på att deras ärenden ska avgöras slussas flyktingarna ut till olika boenden – som Grytans.

ÖP har granskat den bild som sprids av Sverige på sociala medier och diverse webbsidor och talat med syrier som ger en bild av deras flykt.

Det finns lite olika vägar att ta för flyktingar som vill nå ett EU-land. Man kan till exempel muta sig in i Turkiet. Därifrån kan man ta en illegal båttransport till Grekland eller Italien. Det billigaste sättet där är att åka med en gummiflotte och det kostar cirka 1 000 euro. Den som har mycket pengar kan gradera upp sig till en båt eller renat av en ombonad turistbåt. Det senare kostar cirka 4 500 euro.

Men den stora porten mellan Turkiet och Grekland är gränsstaden Ipsala, som ligger på den turkiska sidan. Där har en maffia etablerat sig och den kontrollerar fullständigt den flyktingtrafik som går den här vägen.

Underhuggarna sitter fullt synliga vid ett torg och de lotsar flyktingarna till de olika resalternativ som erbjuds. Att åka med en lastbil till Sverige går på 11 000 euro. Då får man sitta gömd bland lasten eller i specialbyggda hålrum i anslutning till förarhytten.

Det är med andra ord en stor business att smuggla hit flyktingar. Som för all affärsverksamhet så behövs det reklam och maffians annonsering håller sig liksom inte till Konsumentverkets riktlinjer.

Sverige står högt i kurs bland de här sidorna, det kan man snabbt konstatera. På flera ställen dyker det upp rankingar där Sverige nämns som det bästa landet att komma till, med Tyskland på andra plats. Här får man snabbast uppehållstillstånd och det går snabbast att återförenas med sin familj, påstås det bland annat.

Uppgifterna i ingressen kommer från olika Facebookflöden. Vi hittar också ganska snabbt ett ställe där det påstås att svenska arbetsförmedlingen just gått ut med en prognos om att Sverige varje år måste få in 46 000 nyanlända för att samhällets hjul ska hållas i rullning.

Och svenskarna är ett vänligt folk som hälsar invandrare och flyktingar med öppna armar.

På det hela taget kan man påstå att unga syriska män lockas till Sverige genom de äldsta tricken i boken – pengar och tjejer. Det publiceras bilder på blonda skönheter och man skriver att upprörda svenska kvinnor demonstrerar eftersom de kräver män.

Allt det här målas upp för unga män i ett krigsdrabbat land som sedan satsar över 100 000 kronor för att smugglas till ett uppdiktat Utopia. Så hamnar de i ett nedlagt skjutfält i Grytan.

Hinner inte dementera ryktena på Facebook

Jens Nilsson: EU:s största misslyckande

Falska pass en egen industri

Annons
Annons
Annons