Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Man vann mot Radiotjänst i förvaltningsrätten – nu ändras domen av högre instans

+
Läs senare
/

Östersundsbon hade först uppgett till Radiotjänst att han inte hade någon tv för att sedan skicka in uppgifter som visade på motsatsen.

Radiotjänst i Kiruna AB beslutade att mannen var skyldig att betala radio-och tv-avgift eftersom det finns en tv i hans hushåll. Mannen ville att myndigheten skulle ompröva beslutet, vilket gjordes och beslutet kom 13 maj 2015. Radiotjänst fastslog då att ingen ändring skulle göras.

Enligt Radiotjänst i Kiruna mottog myndigheten ett mejl från mannen den 20 maj 2015 där mannen ville avanmäla sin radio-och-tv-avgift eftersom han inte äger en tv.

Dagen efter skickade mannen in en överklagan i vilken det framgick att det finns en tv i hushållet men att han inte själv äger och inte anser sig ska betala avgiften.

Radiotjänst menar därmed att det står klart att det finns en tv i hushållet och mannen ska betala avgift.

Han tog ärendet till förvaltningsrätten. Där sade han sig vara inneboende och att det inte finns en tv i bostaden. Förvaltningsrätten befriade honom från avgiftsskyldigheten från och med den 20 maj.

Radiotjänst överklagade domen till Kammarrätten. De valde att ändra förvaltningsrättens dom och gav myndigheten rätt.

Kammarrätten skriver i sin bedömning att det är ostridligt att mannen kommit med dubbla uppgifter till Radiotjänst. Sett till mannens egna uppgifter var det, enligt kammarrättens bedömning, tydligt att det fortfarande fanns en tv i hushållet också efter att avanmälan gjordes.

Domstolen fastställer därmed Radiotjänstens beslut. Mannen bedöms avgiftsskyldig fram till oktober 2015.

...

Här hittar du alla nyheter under brott- och blåljuskategorin

Här hittar du alla nyheter från Östersund

Annons
Annons
Annons