Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya avsnitt av "Unika rum"

Udda platser och kreativa lösningar att bli inspirerad av!

I en vindsvåning, mitt i centrala Östersund, har konstnären Sofia Ohlsén sin ateljé: ”Här kan jag breda ut mig, och leva som jag vill”

Under åren på konstskolan tog intresset för måleri verklig fart för Sofia Ohlsén. Hon har testat de flesta tekniker men fastnade framförallt för oljemålningens långsamma och kontrollerade ordning.
– Olja torkar sakta. Det ger mig mer tid, vilket är viktigt när man målar fotorealistiskt, säger hon.

Annons

Målningarna ligger utspridda på hela golvet. Renar och några fåglar. Konstnären och grafiska designern Sofia Ohlsén har målat på heltid sedan hon flyttade in i sin nya ateljén på Törnstensgränd, alldeles intill Stortorget i Östersund. Men intresset för konst har följt med sedan barnsben, menar hon.

– Min pappa målar och mina föräldrar har en keramikverkstad. Så det har alltid varit mycket skapande hemma. Så sedan fyra års åldern har jag målat, säger hon.

Ett återkommande motiv bland Sofias tavlor är renar, och framförallt i det norrländska vinterlandskapet.

Åren på konstskolan under slutet av 1990-talet satte igång intresset på riktigt. Eleverna fick möjlighet att testa på alla typer av tekniker och konstformer.

den norrländska själens konst

– Det var där jag fastnade för olja. Efter åren på konstskolan har jag alltid riggat ett staffli och stått och målat någonstans. Ofta i garage och skrubbar, säger hon.

Ljuset i ateljén strömmar in genom de stora fönstret som vetter ner mot Köpmangatan.

Är det viktigt att ha en egen verkstad som konstnär?

– Ja, det är ju nästan nödvändigt. Särskilt eftersom jag målar med olja. Det luktar ganska mycket, och det behövs mycket utrustning och penslar. Sen är det väldigt långa torktider på dukarna. Så det är bra att ha en ateljé som man kan gå till, och som får stå, säger hon.

I ateljén är det högt i tak och ljusa väggar. Bland tavlorna syns, förutom renar och naturmotiv mycket alpinskidåkning.

Paletten som hänger intill staffliet speglar tavlorna med sina avskalade färger. Vitt, svart och brunt. Ibland lite rött, eller blått. Det är en sparsmakad färgskala som passar motiven väldigt bra, menar Sofia Ohlsén.

­– Man kan kalla det för ”den norrländska själens konst”. Mina motiv hittar jag framförallt i naturen i mitt eget närområde, säger hon.

Penslar och åter penslar. Men det är en sparsam färgskala som återfinns bland Sofia Ohlséns färgburkar.

Sofia Ohlsén är inte den första konstnären som huserar i vindsvåningen i de gamla trähuset från 1910-talet. Tidigare höll konstnären Ingrid Roth till i samma lokaler.

– När hon skulle flytta ut blev jag tillfrågad, av den dåvarande fastighetsägaren, om jag ville flytta in. Lokalen passar väldigt bra som just ateljé, säger hon.

För Plus-kunder: Före och efter: Se hur Jämtland Baskets lägenheter renoverats så proffsspelarna ska trivas under basketsäsongen

På vinden, i det gamla trähuset från tidigt 1900-tal, har man sparat och synliggjort de gamla träbalkarna i taket.

Vad är viktigt när man ska skapa en ateljé?

– Ljuset är väldigt viktigt, och att det är en plats där man kan fokusera och koncentrera sig. Här är det väldigt tyst och skönt, tjockaväggar av timmer, säger hon.

Sofia Ohlsén, vid en halvfärdig tavla, i sin ateljé.

Läs även:

Hemma hos Camilla Strid, i Sällsjö, är det alltid något projekt på gång: ”Jag har nya idéer i huvudet, hela tiden”

Följ med hem till Dick Bewarp och cowboykåken i Mårdsjön: ”Det stod mellan Alaska och Norrland”

Annons

Nya avsnitt av "Hemma hos"

Inspireras av planlösningar, inredning och färgval!

Annons