Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för Wii-knock

Annons

Om Wii sports är ett av världens mest sålda spel, så är boxningen i spelet en av spelvärldens största besvikelser någonsin. Men nu kommer spelet som ska ändra på det.

Plojboxningen i nya Ready 2 rumble kan bli rena knockouten.

På pappret verkade boxningen i spelet Wii sports perfekt för spelkonsolens rörelsekänsliga handkontroller. Men det visade sig i stället vara en ytterst frustrerande och svårtstyrd upplevelse.

bättre sedan dess heller. De boxningsspel som kommit har alla varit besvikelser, nu senast var det EA:s Facebreaker K.O party som misslyckades. Märkligt med tanke på att just boxningens rörelse borde passa så bra till Wii, eller?

– Sanningen är inte så enkel, för även om handkontrollerna är bra på mycket så är de dåliga på att läsa av vågräta rörelser, säger David Geudelekian på Atari.

inte grafiken med när man slår snabbt. Det var ett av problemen med boxningen i Wii sports, man slog men upplevde inte att spelen gav någon respons.

Nå, nu är det Geudelekians tur att testa. Han basar över Activisons Ready 2 rumble revolution som kommer i slutet av mars. Spelet utvecklas av japanska Aki (som nyligen döpt om sig till Syn Sophia) som är kända för sina wrestlingspel i Def Jam-serien och flera WWF-spel.

många spel varit undermåliga till Wii beror på att vi som skulle göra spelen fick utvecklingsverktygen så sent, bara tre-fyra månader innan Wii lanserades. Då blir det inte bra. Nu har många av oss lärt oss läxan, Ready 2 rumble ska definitivt vara ett bevis på det.

Så hur har Activision löst boxningsproblemen?

Enligt Geudelekian på tre sätt: Man använder bara Wiikontrollerna för att mäta fart och höjd på slagen, inte vilket slags slag man slår. Om det är en högerkrok, uppercut eller rak höger avgör man genom knapptryckningar, inte genom hur man riktar slagen i rörelsen mot tv:n.

in kropparna i sex träffzoner. Precis som de flesta fightingspel. Du kan slå mot huvud, mage eller underkroppen på höger och vänster sida, inget mer finlir än så. Det gör att precisionen i Wiikontrollerna räcker.

Och till sist: Man kan ställa slag på kö.

– Det gör att spelet reagerar på alla dina slag och att du kan göra avancerade kombinationer om man vill.

Annons
Annons