Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler rondeller – rena snurren, eller?

I lördags kunde ÖP berätta att Östersund ska få tre nya rondeller till sommaren – alla i anslutning till Stadsdel Norr. Läsarna på OP.se har kommenterat.

Annons

var ett vansinne utan slut! Varför ska man göra en rondell vid Jämtkraftarenan till exempel? Jag kör där varje dag och har aldrig tyckt att det varit speciellt trafikerat. Det måste bara vara ett stort slöseri med pengar! Idioti är vad det är. Tror Östersund är ute efter att ha flest rondeller i Sverige och inget annat!

, se

till att det är någon i trafikfrågor kompetent person som får i uppdrag att rita de nya rondellerna och konstruera anpassningarna till den befintliga miljön.

Skickligheten i ovan nämnda fråga är lika med noll i denna stad. Det finns ingen medvetenhet eller kunskap i trafikflöden eller doseringar, man får inte bort eller minskar trafik genom att försöka strypa den, det orsakar bara köer, frustrationer, vansinneskörningar och utsläpp.

Kan inte förstå vilken trafikpolitisk agenda som ligger bakom de senaste årens vansinnesbeslut när det gäller avsmalningar, borttagande av bussfickor, vansinniga rondeller passande för sandlådor med mera.

vi ha en rondell i varje korsning … jag blir alldeles snurrig …

märkligt att de som arbetar med frågorna inte kan någonting. Märkligt att de bestämmer när vi har så många experter ute i trafiken.

Personligen tycker jag rondeller är en bra lösning, krävs dock en del av oss trafikanter för att det ska fungera. Till exempel placering, signalering, nyttjande av kugghjulsprincipen med mera. Bara hoppas att vi blir lite ödmjukare mot varandra i trafiken och gemensamt får det att fungera.

Att övergångsställen ligger i anslutning är ju en självklarhet, gångtrafikanter går ju (oftast) på samma vägar som bilarna kör och måste ju därför nyttja samma korsningar, sen är hastigheten låg i rondellerna vilket medför en lägre skaderisk. Om de ligger en bit bort innebär det ju att man återigen måste ta ner farten när man kommit ut ur rondellen. Nä, jag tror det är ett bra system, om vi nu bara lär oss nyttja det.

inte övergångsställen precis i anslutning till rondellen så som det är gjort på flera andra ställen i stan.

När en gående (som propsar på att gå före bilen) kliver ut, stannar trafiken i rondellen upp helt. Det kan bli stopp så långt tillbaka att trafiken hindras i rondellen bredvid (som vid Stuguvägen)

Annons
Annons