Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Då kan Inlandsbanan få persontrafik året runt: "Har mött positiva reaktioner"

/

Från 2019 kan det bli reguljär persontrafik på Inlandsbanan om allt går vägen.
Först väntar ett riksdagsseminarium där bland annat Skistar och Destination Vemdalen ska medverka.
– Vi ska berätta om våra planer, att ersätta buss 45 med tåg när det nuvarande avtalet löper ut, säger Otto Nilsson som är vd på Inlandsbanan.

Annons

Förhoppningen är att det ska gå tåg med persontrafik året runt på Inlandsbanan, och att potentiellt Norrtåg ska driva detta, det berättar Inlandsbanans avgående vd Otto Nilsson på tisdagen.

– Det ska vara helt moderna tåg med alla bekvämligheter och vi hoppas även kunna höja hastigheten på vissa sträckor, säger han till LT.

I dagsläget är det buss 45 som trafikerar mellan Mora och Gällivare, men år 2019 löper det avtalet ut och det är då som chansen finns för att det kan bli ett nytt avtal med tågtrafik istället.

– Till exempel så kommer det ge fina möjligheter för arbetspendling i Svenstavik och Sveg, vi ser när vi kör Snötåget på vintern att det inte bara är turister som åker utan även personer som bor i området, säger Otto Nilsson.

Han menar på att han har fått positiva reaktioner från såväl Norrtåg, som potentiellt skulle köra tågtrafiken i framtiden, som från Trafikverket. Den 7 december ska de tre parterna träffas i Sundsvall för att diskutera frågan, men redan den 26 november ska det hållas ett riksdagsseminarium som bland annat Per Åsling (C) och Kalle Olsson (S) bjuder in till.

– Norrtåg var nyfikna när jag presenterade idén. Med Trafikverket har vi haft lite diskussioner vad gäller kostnader. Just nu känner vi oss bara fram alla tre, fortsätter Otto Nilsson.

– Vi kan inte driva detta själva. I Norrlands så finns ju redan ett helt trafiksystem med Norrtåg, så kanske är det mer rimligt att de sköter trafiken och så står vi på Inlandsbanan bara för spåren.

Tanken är att tågen ska vara handikappsanpassade, moderna och ha wifi och allt sådant. Men att köpa 6-7 helt nya fordon är inte rimligt kostnadsmässigt enligt Inlandsbanan AB.

– Det vi tänkte att vi kan göra istället är att riva ur så det bara är "skalet" kvar och renovera om de fordon vi har så de blir helt moderna, förklarar Nilsson.

Han beräknar att det skulle kosta mellan 5-10 miljoner kronor per fordon – istället för mellan 30-80 miljoner kronor för nya fordon.

– Det skulle göra det hela mer realistiskt.

Läs även: Miljonregn över Inlandsbanan

Läs även: Resultat "över alla förväntningar" för Inlandsbanan

Läs även: Inlandsbanans vd Otto Nilsson slutar

Annons
Annons
Annons