Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen backar – det blir ingen kilometerskatt

Utredningen om den hårt omdebatterade skatten har inte överlämnats än – men redan nu säger regeringen nej till förslaget.

Annons

Det skriver flera medier, däribland Dagens industri , och citerar en TT-intervju med finansminister Magdalena Andersson.

I den intervjun säger hon:

– Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras och det är inte acceptabelt.

Efter valsegern 2014 uttalade sig såväl statsminister Stefan Löfven (S) som den dåvarande klimat- och miljöministern Åsa Romson (MP) om att regeringen hade som ambition att införa en så kallad "vägslitageskatt".

En sådan skatt, även kallad "kilometerskatt" fick genast hård kritik från oppositionen och näringslivshåll, men det hindrade inte regeringen från att tillsätta den utredning vars förslag man nu skjuter i sank just som utredningen närmat sig hamn.

Två lastbilar möts på E4 genom Ångermanland. Svenska åkeriers konkurrenskraft – och möjligheten att bedriva företagande som är beroende av transporter i glesbygden – skulle bli lidande av förslaget enligt den kritik som fanns redan från början.

Bland kritikerna mot den föreslagna skatten märks Centerpartiet som redan från början ansåg att skatten skulle slå hårdast mot glesbygden:

– Kilometerskatten var inget annat än en skatt på avstånd som drabbar människor, jobb och företag på landsbygden. Det ger även väldigt låg klimatnytta, då det slår lika hårt mot transporter som går på fossilt bränsle som på förnybart, säger Anders Åkesson, Centerpartiets infrastrukturpolitiske talesperson i ett pressmeddelande.

Han uttrycker sin belåtenhet med att förslaget dragits tillbaka, men kritiserar att utredningen över huvud taget tillsattes:

– Bättre sent än aldrig men det har samtidigt inneburit att regeringen ödslat utredningsresurser och skapat oro i näringslivet på ett förslag som vi redan visste var tokigt.

Miljöminister Karolina Skog (MP) avser dock att komma tillbaka till frågan, säger hon i flera medier, däribland Dagens Industri:

– Vi vill ha en vägslitageskatt som både leder till att gods flyttas från väg till tåg och sjöfart och skapar ordning och reda i åkeribranschen. Vi nöjer oss inte förrän vi har ett förslag som löser båda de två uppgifterna.

Annons
Annons
Annons