Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Så mycket kostar Åres nya liftar

+
Läs senare
/
  • Den gamla bygelliften är ett minne blott. Nu ska Tegefjäll få en fyrstolslift. Dessutom har skidnedfarterna breddats. Det är Taubane Teknikk i Sveg som bygger i både Tegefjäll, Björnen och Fjällgården.
  • Stora markarbeten krävs när de nya liftarna byggs. Här ser vi fundamenten till dalstationen i Sadeln. På bilden syns Christoffer Mattsson, Åre, på Taubane Teknikk.
  • 125 miljoner satsas i nya liftar i Åre. Här byggs fundamenten för den nya sexstolsliften i Björnen. Christoffer Mattsson, Taubane Teknikk, är en av alla de som jobbar i projektet.

Tre nya liftar ska stå klara lagom till vintersäsongen. I den längsta liften, den som går till Sadeln, ska skidåkarna få det varmt om baken.

– Det blir Sveriges enda lift med stolsvärme, förklarar Anders Aspholm som är drift- och säkerhetschef på Skistar i Åre.

I tre liftområden i Åre pågår febril aktivitet sedan i maj då skidsäsongen tog slut. Markarbeten har gjorts och nu gjuts de nya betongfundamenten,

– Det är mycket jobb när man ska bygga liftar, säger Jonas Busk på Taubane Teknikk AB i Sveg.

I Tegefjäll ska en fyrstolslift ersätta bygelliften. I Fjällgården byggs en sexstolslift till Sadeln, platån mellan Åre och Björnen. Och i Björnen byggs en sexstolslift från Högåsliften till toppen av Sadelliften som plockats bort.

De nya moderna liftarna ökar kapaciteten i systemet med drygt 5 000 personer per timme. Sexstolsliften i Björnen blir extra komfortabel, den ska ha plasthuvar som skyddar mot vind och dessutom är sitsarna försedda med värmeslingor.

– Den blir 1 700 meter lång och då är det befogat med värme och huvar, förklarar Anders Aspholm.

Tack vare satsningen i Sadeln blir det snabbare och smidigare för skidåkarna att åka från Björnen till Åre. Enligt Anders Aspholm handlar det dock inte alls om att försöka mata in mer folk i Åres centrala skidsystem.

– Vi bygger först och främst för att förbättra skidområdet i Björnen, säger Anders Aspholm.

Även skidnedfarterna förbättras. Det kommer märkas i Tegefjäll där skidåkarna får betydligt bredare svängrum. Men även i Fjällgården görs en insats för att förbättra området vid dalstationen. Här har det varit ett för brant och abrupt avslut, nu blir det en mjukare och större bromsplan.

Alla backar och liftar ska stå klara när Åre öppnar för den nya vintersäsongen.

Det är Skistar tillsammans med olika intressenter som tillsammans satsar. Sammanlagt 125 miljoner går hela kalaset på, berättar Anders Aspholm. Det betyder att det här blir en av Åres största liftinvesteringar.

Annons
Annons
Annons