Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så vill företag i Åre nå unga

/
  • Nicklas Skoglund, Nikie Westman och Felipe Wigren på Eargasm Design och Communication förklarar att Extreme Generation ska bli ett återkommande event.

Nu ska Åreföretagarna fokusera på ungdomarna och arrangerar ett nytt event. Men samtidigt får multinationella företag möjlighet att nå en viktig kundgrupp – ungdomarna.

Annons

– Alla vinner på det här, säger Felipe Wigren på Eargasm.

I helgen arrangeras Extreme Generation på Mix Megapol Arena i Åre. Eventet riktar sig till ungdomar mellan 13–25 år.

Besökarna ska få chansen att träffa sina idoler som till exempel skidåkaren och Åresonen Oscar Scherlin. Det blir dessutom musik, filmvisningar och tävlingar. Bakom arrangemanget står Åreföretagarna AB.

Åreföretagarna AB vill att det här ska bli ett återkommande arrangemang under högsäsongsveckorna.

– Tanken är att vi ska göra det bästa ungdomsarrangemanget, det ska bli så bra att det blir en reseanledning, säger Annika Stjerna på Åreföretagarna AB.

för eventet är att det saknas aktiviteter för unga i Åre efter att liftarna har stängt. Men samtidigt som de lokala företagen vill göra något åt ungdomarnas sysslolöshet ser multinationella företag en chans att exponera sina varor och tjänster. Extreme Generation ska ha en produktmässa som riktar sig till de unga besökarna.

En av sponsorerna, en stor tevespelstillverkare, har till exempel premiär för sitt nya spel i Åre.

– Jag ser inget fel i det, säger Annika Stjerna.

Felipe Wigren tycker det är fel. Han är projektledare på företaget Eargasm Design Communication som tagit på sig uppdraget att arrangera eventet.

– Vi ser inte det på det viset. Men det är klart att allt hänger ihop. De ungas livsstil är ju att åka skidor, snowboard och spela tevespel. Och visst vill stora företag tjäna pengar på ungdomarna men vi tänker inte så, vi vill bara att ungdomarna ska ha något att göra, säger han.

Han påpekar att alla tjänar på det här. Ungdomarna får något ut av det liksom företagen.

Nikie Westman, som också jobbar på Eargasm, påpekar att det är svårt att ordna något på ideell basis i Åre. Allt kostar så mycket pengar vilket det inte gör på andra ställen. Sponsorer är nödvändiga i det här fallet.

– Att hyra en lokal som Mix Megapol Arena kostar flera tusen kronor, säger han.

Annons
Annons