Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Vill få in programmering i grundskolan

/
  • Karin Nygårds, lär eleverna i årskurs två vad programmering egentligen handlar om. Till sin hjälp har hon ett litet bi, ett bi som eleverna senare fick programmera att gå som eleverna ville.
  • Robin Malmborg och Vera Salming, båda elever på Åre skola, hade fullt upp med att klura på vad det här med programmering innebär. Till sin hjälp har de en liten robot i form av ett bi.
  • – Programmeringen ska in i skolan, ju förr desto bättre. menar läraren Karin Nygårds under sitt besök på Åre skola.
  • – Programmeringen ska in i skolan, ju förr desto bättre. menar läraren Karin Nygårds under sitt besök på Åre skola.

Programmering måste in tidigare i skolan. Eleverna på Åre skola har redan fått en försmak på vad som komma skall.

Karin Nygårds, till vardags lärare i digitalkunskap för femteklassare på en skola i Stockholm, har just besökt Åre skola.

– Jag har under ett års tid jobbat aktivt för att föra in programmering i skolan och har nu kommit så pass långt att jag jobbar tillsammans med Skolverket för att ta fram material som stöd för lärarna, säger Karin Nygårds samtidigt som hon genast kopplar greppet om eleverna i klass två på Åre skola.

Hon är där för att prata med eleverna om programmering.

– Det är småttingarna vi måste börja med för att få förståelse för det digitala samhället som vi lever i, säger hon.

Att barnen skulle vara för unga slår hon ifrån sig direkt. Barnen greppar det som är viktigt för dem.

– Och att de får förståelse för att den tekniken de använder faktiskt är gjord av människor. Det är viktigt att ha med sig redan som liten. Det eleverna gör nu, programmera en liten robot, har kanske inte så mycket med tekniken att göra utan det handlar mer om att ge barnen ett logiskt tänkande som programmering bygger på senare, säger Nygård.

På golvet i klassrummet sitter alla eleverna i små grupper och programmerar var sitt litet bi att gå enligt en liten bana som eleverna själva bestämmer. Några snabba knapptryckningar senare har eleverna fixat uppgiften.

Hon tycker svenska skolan i stort ligger efter vad gäller digitalkunskap. Både England och Estland ligger långt före oss. Där finns det redan lektioner i digitalkunskap i gällande läroplan redan då barnen är fem år gamla. Men det finns de länder som ligger efter oss också.

Nygård började som svenskalärare, men var övertygad om att kunskapen om det digitala var värdefullt redan i tidig ålder. Nu väver hon in digitalt tänk i såväl svenska, matte, teknik och samhällskunskap.

– Det står inte "programmering" uttalat i läroplanen. Men det finns så mycket stöd för det, att jag redan nu kan träna många av de förmågor som krävs redan i dag, säger hon.

När programmering blir ett ämne på skolschemat i Sverige vet hon inte.

– Behovet finns redan. Att vi ska rusta barnen för det digitala samhället är redan klart uttalat. Jag är nöjd med det så länge. För mig finns inget bättre sätt än att redan nu lära dem hur programmering i stort fungerar. På schemat kanske det kommer fullt ut först om fem år, avslutar hon.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons