Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ÖPTV: Nu går virket på räls

/
  • Virkesköparna Magnus Larsson och Jonas Nilsson på det andra av de tåg lastade med stormfällt timmer som nu går söderut på inlandsbanan till Mora. Ett tåg i veckan ska gå från Brånan fram till påsk - minst.
  • Virkesköparna Magnus Larsson och Jonas Nilsson på det andra av de tåg lastade med stormfällt timmer som nu går söderut på inlandsbanan till Mora. Ett tåg i veckan ska gå från Brånan fram till påsk - minst.

Sågverksindustrin överger nu transporterna på landsväg och hoppas i stället att tåget ska innebära bästa transportlösningen.

Annons

Tusentals kubikmeter stormfälld skog väntar på transport till sågverken. Vid terminalen i Brånan står ett helt tågset lastat med stormfällt virke från skogen.

– Den här lasten motsvarar 18 virkeslaster med långtradare, säger Magnus Larsson, virkesköpare på Siljan Skog och ser över de nyss lastade vagnarna.

Nu hoppas han att såväl ekonomin som miljön kommer att må bättre jämfört med om virket transporteras på landsväg.

Siljan Skog har ungefär fyra-fem skördargrupper i gång i trakterna av Rätan och Svenstavik. Tåget och inlandsbanan löser transporterna av timret ner till Mora och Älvdalen. För Siljans skogs del är detta en möjlighet att fylla lagret av timmer, samtidigt är den en möjlighet för skogsägarna att få sitt virke placerat hos de sågverk som hinner ta reda på virket innan det blir förstört.

– Vi har fortfarande bra avsättning. Sen kan det väl finnas de som anser att vi tar virke från de jämtländska sågverken, men det är orimligt att tro att enbart jämtländska sågverk ska kunna ta hand om all stormfälld skog efter stormen Ivar, säger Magnus Larsson.

Tanken är nu att ett fullastat tåg i veckan ska gå mot sågverken söderut.

– Ända till påsk, förhoppningsvis ännu längre, säger Jonas Nilsson, även han virkesköpare på Siljan Skog.

Varför har man då inte utnyttjat tågen tidigare?

– Hittills har inte logistiken med tågtrafik fungerat fullt ut. Efter de två första tågen ska vi göra en utvärdering om det bär sig ekonomiskt, men allt talar för det så här långt, säger Nilsson.

Annons
Annons
Annons