Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Berg halvera de skadliga fallolyckorna bland äldre i kommunen

I Bergs kommun var det 441 halkolyckor där någon skadade sig under 2016. Nu vill kommunen halvera den siffran på drygt två år.

Annons

Senast 2020 ska antalet vara som mest 220 halkolyckor med skadlig utgång. Det skriver Bergs kommun på sin hemsida.

”Det är ett ambitiöst mål [...] och handlar inte bara om att förebygga skador och sjukhusvård, utan också om ökad rörelsefrihet och livskvalitet för den som är äldre” skriver Katrin Wiking, medicinskt ansvarig sjuksköterska på Bergs kommuns hemsida.

För att nå målet med halverade fallolyckor med skadlig utgång bland äldre, ska kommunens rehab-enhet arbeta förebyggande samt att man ska analysera olycksstatistiken och följa upp olyckor.

Som exempel på hur man kan förebygga olyckor, så hänvisar kommunen till Socialstyrelsen åtta tips utöver det faktum att använda broddar när det är halt:

1. Motionera. Som exempel nämns bland annat Yoga, promenader, stavgång, dans och att gå i trappor. Man ska utgå från sin nuvarande förmåga och sedan långsamt öka tempo och belastning. Vissa övningar går även att göra sittande.

Stavgång är ett av många sätt att motionera på.

2. Ät rätt och regelbundet. Att äta varierad och lagad mat är viktigt. Som exempel nämns vikten att äta något proteinrikt till varje måltid. Som exempel nämns kött, fisk, bönor, ägg eller mejeriprodukter. För kalcium och D-vitamin rekommenderas mjölk, fil och yoghurt.

3. Drick ofta. Vätska är viktigt och varma dagar kan det behövas drickas mer.

4. Håll koll på medicinerna. Fråga läkaren om biverkningar som påverkar balans och trötthet. Ibland kan dosering ändras eller mediciner till och med bytas ut mot andra.

5. Kontakta hälsocentralen vid oro. Vården kan till exempel möta hur starkt ditt skelett är för att veta om du behöver äta annorlunda.

6. Kontrollera syn och hörsel. Problem där kan påverka balans och koordination. Håll koll på om du hör sämre eller får ont i öronen.

7. Sköt om fötterna. Fotproblem, speciellt om de gör ont, kan påverka balans. Vid fotproblem, kontakta din läkare.

8. Gör hemmet snubbelfritt. Säkra ditt hem genom att se till att det inte finns sladdar eller mattor att snubbla över. Se till att lyset är bra.

...

Den här nyheten skickades ut som geopush till de som är intresserade av nyheter i sin närhet.

Vill du ha lokala nyhetspushar till din mobiltelefon?

Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s app här, till Iphone eller till Android:

ÖP:s iPhone-app

ÖP:s Android-app

LTZ:s iPhone-app

LTZ:s Android-app

Annons
Annons
Annons