Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Beslutet om skidtunnel i Gällö skjuts upp

+
Läs senare
/

Skidtunnel eller inte? Det var den stora frågan under torsdagens extrainsatta kommunfullmäktige i Bräcke. Och svaret är att det inte finns något svar ännu. Frågan återremitterades nämligen, i väntan på ett bättre beslutsunderlag.

Vi har i flera artiklar under veckan berättat om den hårt ifrågasatta skidtunneln i Gällö, som ska gå under namnet Mid Sweden Ski Park. Bräcke kommun har tidigare beslutat att gå in med 9 miljoner kronor i projektet, men för att skidtunneln ska bli av har kommunens kostnad beräknats stiga till omkring 20 miljoner. Anledningen är att inte tillräckligt många privata finansiärer har nappat på projektet. Den totala kostnaden är beräknad till 36 miljoner och länsstyrelsen står för 15,6 miljoner av den summan tillsammans med Region J/H.

Bräckes oppositionsråd Theresa Flatmo (C) gick tidigare i veckan till hård attack mot majoriteten, eftersom hon anser att skidtunneln är ett högriskprojekt. Hon anklagade kommunalrådet Sven-Åke Draxten (S) och den övriga majoriteten för att gå bakom ryggen på invånarna, när de vill skjuta till ytterligare 10 miljoner.

– Det går inte att göra så här, att helt plötsligt ta en stor ekonomisk risk både i investering och drift utan debatt. Det finns ingen driftsansvarig, ingen marknadsföringskalkyl eller konkurrensanalys. Vi har ingen aning om det här är en bra affär eller inte, och trots det vill majoriteten satsa 20 miljoner, sa hon till ÖP.

Bräckes kommunchef Bengt Flykt informerade om läget i går:

– Driftkostnaden för skidtunneln ligger på 3,4 miljoner per år. Det är ett riskprojekt. Läget i dag är att privata bidrar med 2 miljoner, och kommunen behöver ta ett större ansvar än de 9 miljoner man hoppades det skulle stanna vid 2014. Vi trodde det skulle finnas ett större antal småföretag, privatpersoner och ett antal större aktörer med stort regionalt hjärta som skulle kunna gå in med pengar.

Banan ska bli en regional angelägenhet och enligt slutrapporten finns ett stort intresse bland åkare och andra intressenter. På sikt är det tänkt att kommunen ska krypa ur sina ekonomiska åtaganden och näringslivet ska in på banan, enligt Bengt Flykt.

Nuläget innebär att två rena anbud är alldeles för höga och grundfrågan är om det här är viktigt för framtiden? Är skidtunneln så attraktiv att den bidrar till att folk stannar i kommunen, frågade han sig.

Och svaret är alltså att det inte finns något säkert svar i dagsläget.

Det visade sig att kommunstyrelsen redan tidigare på torsdagskvällen beslutat om återremiss. Kommunalrådet Sven-Åke Draxten (S) säger att kommunen måste ha beslutsunderlag som klarar en prövning. "Där är vi inte i dag". Ett anbud kommunen fått in på skidtunneln ligger i linje med kostnaderna i förstudien, men det anbudet saknar några delar och kommunen kan inte gå vidare med det nu, konstaterade han.

Det innebär att det blir ett nytt extra kommunfullmäktige så småningom.

Läs mer:

Politiskt bråk kring skidtunneln: – S går bakom ryggen på invånarna

Efter turerna om skidtunneln i Gällö – Regionen måste se över sitt utlovade bidrag

Pengabrist kan knäcka skidtunneln i Gällö – flera miljoner saknas

Annons
Annons
Annons