Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Edvinsson (S) svarar Svensson (C): Förbifart Brunflo är bra för helheten

Artikelserie
Förbifart Brunflo

Annons

Bosse Svensson (C), är som han själv hävdar jävig i vägfrågan (släkt med markägare), men har trots det många åsikter om den som han luftar offentligt – allt i syfte att bilda opinion. Hur de två förhållningssätten går ihop är för mig oklart.

DEBATT: Svensson (C) svarar Edvinsson (S): Är förbifarten (s)varet på Brunflos framtid? (7 november)

Nåväl, nedan svarar jag på några av hans kommentarer kring min tidigare debattartikel i ämnet.

”S har haft posten som kommunstyrelsens ordförande i 20 år…Motståndet mot utveckling finns tydligen i Edvinssons eget parti.”

Jag har haft mitt nuvarande politiska uppdrag i tre år och agerar utifrån det med mitt parti som plattform, men även som medborgare, för Brunflos utveckling – och bra är väl det!

”Östersundshem hade till för en tid sedan planer på att bygga nya hyreslägenheter i Brunflo… Men den mark man ville bygga på, ovanför Sibylla, fick Östersundshem inte bygga på.”

Östersundshems jakt på mark i Brunflo går vidare. Tomten vid Sibylla hade varit perfekt för ett hyreshus, men tyvärr är det den enda mark som Kastalskolan kan utöka till om den måste byggas ut för fler elever (vilket vi vill när Brunflo äntligen kan växa). Det handlar om Skolverkets regler för hur mycket skolgård man måste ha i förhållande till antal elever. Inget vi kan påverka med andra ord.

”…de olycksdrabbade 60-sträckorna mellan Brunflo och Pilgrimstad föreslås bli kvar under överskådlig tid. Den behövliga upprustningen av befintlig genomfart ska ske ”senare”.”

Tyvärr är inte den sträckan med i den nationella transportplanen. Säger vi nej till förbifarten så säger vi nej till väginvesteringen över huvud taget (inklusive upprustning av genomfarten). Då blir Lockne-Pilgrimstad inte aktuellt ”senare” heller.

Det konkreta är att länets näst största tätort inte växer när Östersund rekordökar sitt innevånarantal.”

Nej, just det, och det är därför Brunflo måste bli mer attraktivt att bo och investera i, och det är det inte så länge tills 11 000 fordon dundrar genom samhället varje dygn – med betoning på morgon och eftermiddag då barn, ungdomar och vuxna ska gå och cykla sida vid sida med all tung trafik.

Debatt: Edvinsson (S): Tillsammans kan vi utveckla Brunflo (5 november)

Förbifarten är en vattendelare i Brunflo – det är olyckligt, men samtidigt oundvikligt. Min bestämda åsikt är dock att den är bra för helheten och de allra flesta.

Jag förstår naturligtvis att de som blir berörda närmast och fysiskt är ledsna, arga och besvikna. Jag beklagar det. Men i ett samhälles förvandling och utveckling är det alltid några vars primära intressen inte kan tillgodoses, medan majoritetens bästa är i fokus.

 Anders Edvinsson (S), kommunalråd

Förbifart Brunflo fick klartecken av politikerna – byggstart tidigast 2021 (7 november)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons