Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Sten Bredberg: Tveksamt vad cyklisterna vinner på expresscykelvägarna

Annons

Naturligtvis är det ett problem om rika personer som Leif Östling anser att han inte behöver betala full skatt, för att han får för lite för pengarna. Men mycket farligare är det om alla vanliga löntagare anser att inbetalad skatt slarvas bort av de styrande.

För de allra flesta av oss som bor i Östersund är merparten av all inbetalad skatt kommunalskatt, som går till regionen och kommunen.

Nu har under året en stor mängd kritiska röster riktats mot kommunens byggande av expresscykelvägar. Dels för att nyttan med dem ifrågasätts, men framför allt för att de är så dyra. Kring 20 miljoner kronor planeras att avsättas för detta ändamål, samtidigt som områden som skattebetalarna uppfattar som betydligt viktigare, tvingas till hårda besparingar.

Är då dessa expresscykelvägar så bra? Jag bestämde mig för att provcykla den omtalade sträckan efter Brunflovägen. Start vid rondellen Krondikesvägen-Rådhusgatan.

Det första man slås av är att de som avses nyttja denna sträcka kommer från Odensala och Torvalla och anländer längs cykelvägen längre upp mot Repslagarstigen. Alltså faller kanske huvuddelen av de tilltänkta nyttjarna bort (precis som i fallet med den från Lugnvik).

Det första som händer när jag börjat min cykelfärd är att jag blir omkörd av en cyklist som verkligen åker i expressfart. Av någon anledning föredrar han att cykla längs bilvägen.

Fram till Fagervallsskolan passerar man ett antal cykelöverfarter där bilisterna ska lämna cyklisterna företräde; förmodligen inte så problematiskt eftersom det är små gator med lite biltrafik.

Framme vid Fagerbacken upphör plötsligt statusen ”expresscykelväg”, och cyklister måste precis som på alla andra ställen kliva av cykeln och passera övergångsstället som gående för att bilisterna ska lämna företräde. Finns absolut risk att en och annan cyklist missar detta, och därmed kommer att medföra förhöjd olycksrisk.

På andra sida Fagerbacken är det otydligt om man är på en expresscykelväg eller inte. Efter något kvarter inser jag att det nog är rätt, och man återkommer med skyltar om cykelöverfart vid korsningarna. Här tror jag det kan bli större olycksrisk eftersom korsande gator innehåller en hel del biltrafik.

Helt färdigt är ännu inte detta ”skrytbygge”, men jag inser att när jag nått Stuguvägen får jag bli vanlig cyklist igen.

Har jag då som cyklist vunnit något på denna omfattande ombyggnad av Brunflovägen, som dessutom är en ganska begränsad delsträcka för dem som pendlar från Odensalahållet? Jag ställer mig mycket tveksam till det, och tyvärr ser jag framför mig ökad olycksrisk, eftersom det blir oklara regler om företräde i olika korsningar.

Som skattebetalare måste jag tyvärr sammanfatta erfarenheten på samma sätt som Leif Östling. Mina inbetalade skattepengar har slarvats bort.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons