Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Stor risk för mer kaos i Östersundstrafiken

Annons

Centralorten Östersund växer så det knakar. Antalet motorfordon i staden ökar också kraftigt men infrastrukturen avseende gator och vägar hänger inte alls med. 

Ledande politiker tror att lösningen är att avsmalna stora trafikleder. Så enkelt är det naturligtvis inte.

Delar av Rådhusgatan är förminskad sedan lång tid tillbaka. Tidvis är det rejäla köer som sakta tar sig fram utmed gatan.

Trondheimsvägen, denna breda in- och utfart till staden, är inte att känna igen längre utifrån att expresscykelvägen mot Lugnvik påbörjades. En cykelväg som inte ens cyklisterna efterfrågar eftersom flera andra alternativ finns.

Halva Brunflovägen är nu avsmalnad utifrån dess expresscykelväg. Nu är man i gång att ”förstöra” resterande del. Även här finns alternativa cykelvägar. Parkerade bilar utmed vägen gör det besvärligt vid möte. Vissa som kommer från tvärgatorna och svänger in på vägen kommer ibland av misstag in på del av gång- och cykelvägen.

Expresscykelvägarna kostar också många miljoner. Även om delar av detta är EU-bidrag skulle pengarna kunnat användas till mera angelägna saker.

Politikerna i kommunen verkar inte ge med sig med dessa påbörjade expresscykelvägar. Till min och andras stora förvåning planeras att fortsätta dessa satsningar med motsvarande projekt utmed Krondikesvägen-Genvägen. Man häpnar utifrån all den kritik som redan varit.

Vad månde bli kvar av dessa hårt trafikerade vägar? Risken är stor för mer kaos i trafiken. Gör som många skribenter redan nu föreslagit: gör halt och utvärdera de redan påbörjade projekten!

Florian Stamm (MP), ordförande i miljö- och samhällsnämnden, har i en artikel sagt att om vi kan gå, cykla eller åka kollektivt i större utsträckning kommer vi att bidra till en bättre miljö både lokalt och globalt. Nog så sant. Men om vi ska vara realistiska så kommer biltransporter vara det dominerande under lång tid framöver.

Man kan hoppas att elbilarna kommer att öka vilket bidrar till en bättre miljö- Men även dessa bilar tar plats på våra avsmalnade gator och vägar. Det kan också vara på sin plats att se över taxorna för trafiken med Stadsbussarna för att få fler att åka kollektivt.

Politikernas ambition tycks vara att ju mer trafiken växer i Östersund, desto mindre utrymme. I sanning, en märklig strategi!

 Rolf G. Swedbergh, Frösön

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons