Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Svensson (C) svarar Edvinsson (S): Är förbifarten (s)varet på Brunflos framtid?

Annons

Jag läser Anders Edvinssons (S) debattartikel där han diskuterar Brunflos framtid. Den är med säkerhet skriven med ett ärligt uppsåt, och jag uppskattar att Anders rakt upp och ner står för sina uppfattningar om varför en förbifart är bra för det samhälle vi båda bor i. Men jag delar definitivt inte hans uppfattning.

DEBATT: Edvinsson (S): Tillsammans kan vi utveckla Brunflo (5 november)

I likhet med Anders Edvinsson är jag kommunpolitiker och Brunflobo.  Jag bor dessutom närmare den planerade vägdragningen, och har följt diskussionen sedan den dag 1991 jag flyttade till Brunflo.

Eftersom den senaste sträckningen går över några släktingars mark har jag jävat ut mig från de politiska besluten om vägen. Men åsikter har jag. Om vägen och om Brunflos utveckling.

Majoritetens, och dit hör Anders Edvinsson, ointresse för Brunflos utveckling är nämligen påtagligt. 2015 tog en enig kommunstyrelse, på Centerpartiets förslag, ett beslut som innebar att en utvecklingsplan för Brunflo samhälle skulle tas fram. Hösten 2017 är den såvitt jag förstår just påbörjad, efter diverse påstötningar. Måhända kommer något att presenteras före valet?

Anders Edvinsson berättar att han motionerat i fullmäktige om att det ska letas tomtmark för bostadsbyggande i Brunflo och Lit . Det är bra, men lite anmärkningsvärt. S har haft posten som kommunstyrelsens ordförande i 20 år. Om man vill något som majoritet, så motionerar man inte, då genomför man. Vilket alltså inte har hänt. Motståndet mot utveckling finns tydligen i Edvinssons eget parti.

Östersundshem hade till för en tid sedan planer på att bygga nya hyreslägenheter i Brunflo. Men den mark man ville bygga på, ovanför Sibylla, fick Östersundshem inte bygga på. Kommunen sa såvitt jag förstått, nej. Ord och handling hänger som synes inte alltid ihop.

Enligt den nationella vägplanen, som backas upp av majoriteten i Östersunds kommun, ska runt en halv miljard investeras i att dra E14 utanför Brunflo samhälle, medan de olycksdrabbade 60-sträckorna mellan Brunflo och Pilgrimstad föreslås bli kvar under överskådlig tid. Den behövliga upprustningen av befintlig genomfart ska ske ”senare”.

Några insatser för hur samhället ska utvecklas och leva utan genomfartstrafiken är inte planerade. Den första nedstängningen av verksamhet i centrum är redan genomförd.

Med all respekt för Anders Edvinsson så finns det uppenbarligen inte så mycket konkret bakom orden om Brunflos framtid. Inte när det gäller byggande, centrumutveckling eller infrastruktur.

Det konkreta är ett ja till en förbifart.

Det konkreta är att länets näst största tätort inte växer när Östersund rekordökar sitt innevånarantal.

Det konkreta är att länets näst största tätort av Östersunds kommun behandlas som en del av landsbygdsprogrammet. 

C föreslog i vårt budgetalternativ att centrumsatsningar för 3 miljoner kronor borde göras i Brunflo, Lit och Östersund. Det sa majoriteten (och Anders Edvinsson) nej till.

Bosse Svensson (C)

gruppledare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons