Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Miljonerna till cykelvägar framstår nog som en droppe i havet

Artikel 9 av 10
Expresscykelvägarna i Östersund
Visa alla artiklar

Annons

Jag cyklade till jobbet i förra veckan. Gårdagens snöande hade fortsatt under natten.

På ÖP låg planeringen för den här veckans redaktionella satsningen på expresscykelvägarna färdig.

Målet var att försöka sätta in ett av våra hetare debattämnen den senaste tiden i ett större sammanhang. Bland annat med livesänd ÖP-debatt i onsdags.

Läs mer:

Mindre kritik trots större projekt när Örebro bygger expresscykelvägar

Kommunens tjänstemän om expresscykelvägarna: "Det är så här Parisavtalet ser ut i praktiken"

På väg in mot stan svängde jag ner på den nybyggda cykelbanan längs Brunflovägen. Var nyfiken på att testa väglaget.

Ja, plogbilen hade nog varit där en sväng men fortfarande låg det en halv decimeter nysnö att trampa fram i. Trögt och spårigt.

Samtidigt som jag cyklade på expresscykelvägen arbetade snöröjningen för fullt på Brunflovägen. Med att ploga bilarnas körfält.

Man kan förstå om snöröjarna den morgonen stod som åsnor mellan minst tre olika hötappar.

En massa snö att få bort så snabbt som möjligt från bilvägar, gångvägar och nu en expresscykelväg. Vad ska plogas först?

Vem ska få bli mest irriterad över att behöva pulsa alternativt sladda fram där och då? Var är risken för olyckor störst?

Just i det ögonblicket avgörande frågor för den som har bråttom till jobbet eller är på väg att lämna barn på förskolan.

Några timmar senare var allt säkert nyplogat och eventuella besvär som snöröjningens prioriteringsordning orsakat överspelade. Jag hade i alla fall glömt att det var lite trögtrampat till jobbet.

Men det jag har blivit påmind om genom ÖP:s rapportering om cykelvägarna är att det finns två helt olika tidsperspektiv i den heta debatten som inte går att bortse ifrån.

Tvärtom. Så är det huvudfrågan.

Å ena sidan händelser i nuet. Irritationen över dålig plogning, ilskan när det brinner till hos en bilförare eller om inte miljonerna kunde använts till något mer angeläget.

Å andra sidan tidslinjen från nu och långt in i framtiden. Vilka omställningar som krävs om skadorna av den globala temperaturhöjningen ska begränsas har vi nog rätt så dimmiga begrepp om.

Förutsättningarna för vanliga vardagliga saker, som att ta sig till jobbet, kommer sannolikt förändras i grunden.

Blir det ens möjligt att ens köpa en flygbiljett till rimlig kostnad?

Frågor som kan kännas rätt behagligt att slippa tänka på här och nu men som också behöver få utrymme i nyhetsrapportering och journalistik.

Några miljoner till expresscykelvägarna framstår antagligen som en droppe i havet när vi förflyttat oss tiotalet år in i framtiden.

"Just nu" är en avgörande faktor för oss som jobbar med nyheter. Ju snabbare och mer dramatiskt desto lättare att få uppmärksamhet.

Jag tror nog att många av er läste nyheten om att Brunflovägen stängdes efter bråk mellan trafikanter och gatuarbetare.

Att det är betydligt svårare att gå igång på en nyhet om att Frösö flygplats riskerar att läggas ner år 2035 på grund av flygets stora utsläpp ligger i vårt mänskliga beteende.

Just nu, alltså. Om beslutet verkligen fattas kan man tänka sig ett våldsamt rabalder.

Att medierna lägger mycket arbete på att rapportera vad som händer idag eller i morgon är en är viktig del i vårt samhällsuppdrag.

Men nyhetsrapporteringen behöver också hjälpa till att lyfta blicken.

Jag hoppas att ÖP:s bevakningen den här veckan bidragit till att fördjupa och problematisera bilden av expresscykelvägarna i Östersund.

Huvudfrågan handlar om prioriteringar. Om vilken väg som plogas först, men framförallt mellan vad som drar till sig vår uppmärksamhet nu och vad som avgör livsvillkoren för kommande generationer?

Läs mer:

Marcus Berglund: Respekt är mer effektivt än hån och raseri – oavsett på vilken sida av expresscykelvägen man står

Hätsk debatt om expresscykelvägarna – här är ståndpunkterna för och emot

Hans Lindeberg: Att inte ta BB-debatten där den förs är som att stoppa huvudet i sanden

Hans Lindeberg: Tänk om Anna inte hade haft journalister att ringa till

Hans Lindeberg: Nu får du 40 nyhetssajter i din nyhetsprenumeration

Annons
Alla artiklar i
Expresscykelvägarna i Östersund
Annons