Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: ÖP passerar en ny milstolpe – Plus är vår allra bästa lokala journalistik

ÖP har en lång historia av att driva på utvecklingen av lokal journalistik digitalt, skriver ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg om veckans introduktion av Plus.

Annons

Skål för Plus. ÖP:s bästa lokala journalistik blir exklusiv för prenumeranterna, även digitalt

Det finns mycket som är Plus!

Skönare bäddmadrasser går att köpa i kategorin plus, framgångsrika klädbutiker nischar in sig plus-storlekar och TV-programmet Plus hjälper lurade konsumenter att få rätt mot oseriösa säljare.

Iphone 7 Plus kom nyss ut som en elegant, smart mobiltelefon. För många blir ett plus ett tre när personkemin klickar till. Att ligga på plus på lönekontot är trevligt.

En kvällstidning satsar på "plus - när du vill veta mer."

För Östersunds-Posten betyder plus vår allra bästa och unika lokala journalistik. Jag tror att många håller med oss.

Mycket skulle vara på minus i ett samhälle utan journalistik. Insyn i maktens korridorer till exempel. Den riskerar att bli obefintlig.

Östersunds-Posten gavs ut första gången den 3 september 1877. Det tog fem år att få ihop de första 1.000 prenumeranterna.

Sedan dess har ÖP passerat många milstolpar genom historien.

Den här veckan klev vi förbi en till. Vi startade Plus.

Minst hälften av allt innehåll på op.se eller i ÖP:s mobilapp blir plus-märkt, det vill säga exklusivt för prenumeranterna.

Pluspaketet för 99 kronor per månad är till för er som vill ha tillgång till hela nyhetsutbudet på sajterna.

Vi har två ledord för vårt arbete:

Att varje dag försöka berätta om det som ligger nära dig som läsare och din vardag.

Men att också få dig att lyfta på ögonbrynen, fundera ett varv extra, kanske bli upprörd över något avslöjande. Vi kallar det att sätta agendan för den lokala samhällsdebatten.

Från och med nu kommer många nyheter, ÖP:s egna granskningar och analyser, webb-TV sändningar, de nära, personliga reportagen och mycket annat vara plus-märkta.

Om det tog ÖP:s grundare Agaton V. Burman fem år att locka de första tusen prenumeranterna så är vi övertygade om att antalet Plus-prenumeranter kommer att öka betydligt fortare.

Utvecklingen av nätanvändandet har kommit till en punkt där det är möjligt att erbjuda digitala prenumerationer på unika lokala nyheter.

Betalningsviljan för olika medietjänster ökar. Musik, TV, film och sportkanaler är några exempel. Enligt medieutredningen är fler yngre än äldre beredda att betala för digitala nyheter.

Nyhetsflödet tenderar att bli mer svåröverskådligt. Tiden är inne när allt fler av oss mer medvetet väljer vilka nyhetskällor som vi tycker om och vill använda oss av.

Tidningskoncernen A-media, som består av många lokala tidningar i Norge, har visat att intresset för att prenumerera ökar när de erbjuder plus på sina sajter.

Och sist men inte minst. ÖP har en lång historia av att driva på utvecklingen av lokal journalistik digitalt.

Vi vet att ni är många som genom åren byggt upp en stark relation med op.se och gärna följer oss dagligen, även som prenumeranter.

För Agaton V. Burman var det nödvändigt att från starten få ihop en trogen skara prenumeranter om tidningen skulle växa. Affärsmodellen för att finansiera tidningar har sedan dess stått på två ben, intäkter från annonsörer och läsare.

En stark grund av betalande prenumeranter har varit det som garanterat en oberoende journalistik.

Därför är det lika avgörande nu som för Agaton V. att ÖP och andra tidningsföretag kan bygga upp en ny stabil digital prenumerationsaffär.

Med Plus hoppas vi nå fler och nya prenumeranter. För er som redan prenumererar, vare sig det är som läsare av papperstidningen, E-tidningen eller det gamla premium, kommer Plus dessutom nog som en efterlängtad nyhet.

Eftersom fler läsare finansierar ÖP:s innehåll. Och därmed bidrar till att garantera den lokala journalistiken.

ÖP blev Årets dagstidning 2006.

ÖP fakta:

1994: Premiär för op.se. ÖP startade som första lokaltidning en nyhetssajt. Samma år kom TV4 Jämtland igång. Ett samarbete mellan ÖP, TV4 och lokala företagare.

2001: ÖP-TV med egna dagliga nyhetssändningar på op.se.

2006: Östersunds-Posten vann titeln Årets dagstidning med motiveringen "pionjär inom nya medier".

2007: Hjärta-projektet med superlokal nyhetsbevakning. Det fick många nya läsare att börja använda op.se som sin första nyhetskälla.

2011: ÖP når 1 miljon sidvisningar per vecka och i genomsnitt fyra sidvisningar per besök på op.se. Det var rekordsiffror för lokaltidningar i Sverige.

2012: Nominerades ÖP som en av tre till utmärkelsen Årets digitala dagstidning. Aftonbladet vann.

Läs mer:

Hallå där varför har ni startat Plus?

Allt detta ingår i ditt nyhetspaket

Chefredaktören och projektledaren svarade på frågor om vår nya digitala satsning Plus

Annons
Annons
Annons