Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartrekord jagas vid unik fortkörning

/
  • Den 3 kilometer långa banan prepareras med vatten för att bli jämn. Glenn Ocklund och Ola Arnell tror på succé.

Vad har en saltöken i USA gemensamt med Ljusnedal? Jo, här kan man köra riktigt fort. För första gången arrangeras tävlingsformen på is.

Annons

Många är de som drömmer att testa sitt fordon och uppleva Bonneville Salt Flats. Det är där de allra flesta hastighetsrekord tagits under åren. Nu ska tävlingsformen testas på is och intresset är stort.

– När vi drog igång det här så räknade vi inte med sådan respons redan första året. Nu är det nästan så man undrar vad man egentligen dragit igång, säger Hasse Svetsnoff i Ljusnedal.

Tillsammans med Glenn Ocklund, Norrtälje och Ola Arnell, greenkeeper på golfbanan, håller han som bäst att få ordning på arrangemanget som körs 26-29 mars. Telefonen går varm och anmälningar strömmar in från tävlingssugna motormänniskor. Igår var det 70-talet anmälda.

– Det är något av en pojkdröm som går i upplevelse. En sådan här tävling har aldrig körts och många vill prova på och framförallt testa sitt fordon, säger Glenn Ocklund.

– Det handlar om seriös fortkörning på en frusen sjö med bättre förutsättningar än på plats i Bonneville. Isen är mer konsekvent och platsen är belägen på lägre höjd, vilket ger mer syre till motorerna.

en 3 kilometer upplogad sträcka på Ljusnedalsjön är upplogad och ska justeras till för att få bort ojämnheter. 1 000 går åt att för att få upp farten, under 1 000 meter mäts farten och avlutande 1 000 meter är bromsträcka. Klasserna som bjuds in är bil, mc, scooter, quad och snöskoter, regelverket som styr följer reglerna i USA.

– Man kan säga att det finns klasser för alla och i detta läge kommer en enklare klass indelning att tillämpas. Märkesklasser kommer att finns där exempelvis snabbaste Volvo koras, säger Glenn Ocklund.

Någon Volvo kör inte Freddy Fagerström som kommer med sin metanoldrivna specialbyggda Cheva pickup på 3 000 hästar.

– Han hoppas nå 350 kilometer i timmen. Men det ingen vet är hur dubbdäcken fungerar i de hastigheterna, säger Glenn Ocklund.

Tävlande kommer från hela Sverige. Förutom alla påkostade dyra byggen blir det även rekordförsök med en spark, driven av en jetmotor. Dessutom lovas hastighetsrekord med snowracer.

– De ska visst upp i 200 kilometer i timmen, säger Hans Svetsnoff.

Annons
Annons