Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Funäsdalen – omtyckt vy i reklamkampanj

/
  • Ljuset måste fångas innan skymningen faller för teamet som botaniserat i Härjedalens fjällvärld med kameror, vidvinkel och teleobjektiv.
  • Reklambyrån Stendahls hade tre alternativ för fotouppdraget för Volvo, men det var Funäsdalen som drog längsta strået i konkurrens med Åre och Sälen.  Foto: Natalie Nordby

Under tre ­dagar har vyerna runt ­Funäsdalen fått ställa upp som bakgrund för en fotosession beställd av Volvo.

Annons

Sven-Åke Thorsén är art director på reklambyån Stendahls, den byrå som Volvo använder och enligt Thorsén är området som skapt för denna typ av fotografering.

snösäkerheten viktig, men med facit i hand kan vi bara ödmjukt erkänna att platsen gav så mycket mera och jag personligen kommer att ta med mig familjen för en tur snart igen, säger han.

Stendahls Reklambyrå är en av Sveriges äldsta, grundad 1954 med drygt 90 medarbetare.

brukar vi beräkna 10 till 14 dagar för denna typ av arbete, berättar Thorsén vidare.

– Men lågkonjunkturen gör sitt och summerar vi de drygt 15 bilderna vi fick med oss hem är fångsten utmärkt, trots att vi hade mindre tid än vad brukligt är. Den härjedalska naturen bjöd, trots lite gråväder på fantastiska scenerier.

– Reklambyrån arbetar bland annat med Volvos marknadsföring men även Husqvarna finns i kundstocken och vem vet, snart är det dags att fota motorsågar och för allt vad jag förstår finns det riktiga karlakarlar i dessa trakter, avslutar en leende Thorsén med tankarna på en viss kalender.

Annons
Annons