Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ifrågasätter turistbyråupphandling

När turistbyråverksamheten i Lillhärdal upphandlades fick Härjedalens kulturcentrum se sitt anbud komma till korta jämfört med en annan aktör. Andreas Hoffmann, konstnärlig chef vid kulturcentrum, riktar nu skarp kritik mot kommunens förfarande.

Annons

Härjedalens kulturcentrum var en av de aktörer som visade intresse för att driva turistbyråverksamheten i Lillhärdal. Nu fick inte kulturcentrum uppdraget och Andreas Hoffman har en rad frågetecken kring kommunens bedömning. Något överklagande är dock inte att vänta.

– För oss är det viktigare att få en fungerande turistbyrå i Lillhärdal än att klaga hos Förvaltningsrätten. Vi tror att den andre aktören kommer att bedriva turistbyråverksamhet på ett bra sätt, även om urvalsprocessen inte har varit objektiv, säger Hoffmann.

Enligt utvärderingssammanställningen fick Härjedalens kulturcentrum 75 av 100 möjliga poäng från två referenspersoner.

– Som argument för detta fick vi höra att vi har bristande kunskaper om Härjedalen och i det svenska språket. Visst, vi är inflyttade från Tyskland och Schweiz och talar inte så bra svenska men dock sju andra europeiska språk. Dessutom har vi i föreningen två svenskar som arbetar, påpekar Andreas Hoffmann som även ifrågasätter påståendet att de inte har tillräcklig kunskap om Härjedalen.

– Enligt den som skött upphandlingen har även nyckelord från våra referenspersoner värderats i bedömningen. Ord som bra, mycket bra och väldigt bra har poängsatts. En av våra referenspersoner har använt ordet utmärkt och hur det har satts in i poängskalan har vi inte fått något svar på.

Att Härjedalens kulturcentrum ligger ocentralt i byn är också ett argument som Andreas Hoffmann säger att han fått.

– Vår byggnad ligger mellan kyrkan och hembygdsgården Högen, förklarar Hoffmann som undrar hur det kan betecknas som ocentralt.

– Ett annat argument som är inskrivet i utvärderingsformuläret är att en annan aktör har bäst affärsidé. Denna formulering kännetecknas av partiskhet eftersom båda leverantörerna har fått 100 poäng i just den delen av utvärderingen, anser Andreas Hoffmann.

Ville Welin, chef för näringslivskontoret vid Härjedalens kommun, anser att han inte kan kommentera kulturcentrums uppgifter.

– Om de tycker att vi har gjort något fel så kan beslutet överklagas, då granskas ju vårt arbete, säger Welin.

Annons
Annons
Annons