Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pipan som blåser liv i byn

/
  • Dan Lundberg och Gunnar Stenmark inledde festivaldagarna med en workshop. Allan Forslund tog med sin ärvda Härjedalspipa och blåste fram sin första ton med det lite bångstyriga instrumentet..Foto: Håkan Persson
  • Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. 80-årige Allan Forslund passade på att får en snabbkurs hur man får toner från en äkta Härjedalspipa. En pipa som han ärvde av sin mor.
  • Intressant och kul, menade alla som var med på torsdagens workshop. Här är det Kerstin Busk som instrueras av Gunnar Stenmark.

Den beskrivs som bångstyrig och ­lite kärv. Men tillhör de fåtal instrument som kan få fram gråtande ­toner. I helgen hedras Härjedals­pipan i Lillhärdal under fyra dagar på Härjedalens Kulturcentrum.

Annons

Med konserter och workshop har byn blåst igång intresset för den flöjt som Oskar Olofsson en gång återskapade och tillverkade. Det är nu landskapets landskapsinstrument och intresset är stort för det lite annorlunda blåsinstrumentet.

– Faktiskt inte bara här i Sverige, jag har många kunder från olika delar av världen som beställt just Härjedalspipan, sa Gunnar Stenmark från Ås som numera har tagit över Oskar Olofssons hantverk.

Tillsammans med Dan Lundberg inledde han på torsdagseftermiddagen festivaldagarna i Lillhärdal med en workshop där de visade prov på i finger- och andningsteknik.

Allan Forslund, 80 år från Lillhärdal, fanns med i gänget som ville lära sig mer om Härjedalspipan. Han tillhörde de som hade med sig en egen pipa, gjord en gång i tiden av Oskar Olofsson.

– Jag ärvde den av mamma Ingrid för länge sedan, men jag har aldrig tagit en ton med den, sa Allan.

– Hon vann den på hembygdsgårdens lotteri, efter det har pipan blivit liggandes.

Men med lite instruktioner blev det ton i pipan igår. Tillsammans med övriga deltagare spelades det härjedalspipa för brinnande livet i tre timmar.

– Det var riktigt intressant. Men jag fick träningsvärk i fingrarna. Dragspel är lättare att hantera, konstaterade Allan.

Kerstin Busk från Lillhärdal tog även hon tillfället i akt för att lära sig mer om hur man hanterar instrumentet som är förknippatmed fäbodkulturen. Den var vanlig i Härjedalen under 1800-talet och tidigare. Den skiljer sig från en blockflöjt genom att den har en cylindrisk borrning i stället för en konisk och är stämd på ett annat sätt.

– Det är alltid intressant att lära sig mer, dessutom är det riktigt kul att det händer något i byn.

Härjedalspipans egen festival pågår till söndag kväll och förutom workshops visas en utställning samt att det blir konserter på Härjedalens Kulturcentrum.

Annons
Annons
Annons