Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sork på åker i Fåker släckte telenät

/
  • Lena Loo Ericsson, apoteket Hede, kunde inte komma åt kundernas recept via sin dator.
  • Även Bilprovningen drabbades då alla system låg nere. Besiktningsprotokollen fick föras med papper och penna.

För andra gången på kort tid har Härjedalen drabbats av ett stort avbrott på telefoni och datakommunikationen. Många ifrågasätter sårbarheten då avbrotten även denna gång beror på en sork i Fåker.

Annons

Cirka 1 000 abonnenter i Härjedalen kunde inte använda sin fasta telefon på torsdagen. Det var också problem att nå hälsocentralerna i Sveg, Hede och Funäsdalen samt kommunens växlar. Dessutom låg datalinjerna ner vilket drabbade de flesta av Telias bredbandskunder, exempelvis banker och apotek.

– Det här är riktigt besvärligt. Veckan efter påsk var det samma sak då vi var utan kommunikation hela dagen, säger Lena Loo Ericsson på apoteket i Hede.

Både hon och kollegorna på apoteket i Funäsdalen var helt utan dataförbindelse vilket innebar att de inte kunde lämna ut receptbelagda mediciner, även deras betalningssystem låg nere.

Mobilnätet hackade också rejält vilket inte gjorde saken bättre.

– Klart att många kunder blir besvikna, men som idag är det ganska lugnt ändå. Härjedalingarna tar eländet ganska lugnt. Värre var det under påskveckan när en del turister blev riktigt irriterade då det inte funkade, säger Lena Loo Ericsson.

Även bankerna drabbades. Handelsbanken valde att låsa dörren när de ändå inte hade möjlighet att hjälpa sina kunder. Lika var det uppe i Funäsdalen där dörren hos Swedbank förblev låsta efter det att sorken i Fåker slagit till.

Hos Sykes, Härjedalens största privata arbetsgivare, var det heller inga muntra miner i samband med avbrottet.

– Det här kostar oss tid, pengar och en massa merarbete. Hade inte vi byggt upp egna backup-lösningar, vilka kostar oss 100-tusentals kronor varje år, så skulle vi ha varit helt utslagna, säger Jimmi Johansson som är it-chef för Sykes i Norden.

Johansson berättar att deras verksamhet har fungerat men kapaciteten har begränsats. Att det dessutom har hänt flera gånger den senaste tiden anser han är allvarligt.

– Jag ifrågasätter kraftigt den där förklaringen med att en sork orsakat avbrottet. Men om det är så måste leverantören starkt ifrågasätta vad det är för lösning de har och de borde ha alternativa vägar att gå.

Även kommunalrådet Gottfrid Jonsson anser att det måste finnas sätt att koppla förbi tele- och datatrafiken när något liknande inträffar.

– Det är helt oacceptabelt att det ska kunna bli så här, säger Jonsson och påpekar att det även kan vara en fara för människors hälsa då det inte går att komma fram till hälsocentraler, hemtjänst och andra viktiga funktioner.

Annons
Annons
Annons