Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Funktionella Mittstråket fick grönt ljus – klart för ny järnvägsstation

/
  • Tillväxtverket har godkänt satsningen på Funktionella Mittstråket, som bland annat innebär en ny järnvägsstation i Nälden och expresscykelvägar i Östersund.

Funktionella Mittstråket är ett av Sveriges absolut största EU-projekt någonsin. Nu har Tillväxtverket beslutat att ge satsningen grönt ljus, och det ska innebära ett lyft för både tågtrafik och cykeltrafik i länet.

Annons

ÖP berättade i höstas om förhoppningen om att kunna bygga en järnvägsstation i Nälden och om planerna på expresscykelvägar i Östersund. Båda dessa satsningar var delar i investeringsprojektet Funktionella Mittstråket, som ska ge snabbare och säkrare trafik i regionen för totalt 323 miljoner kronor.

Det är Länsstyrelsen Västernorrland som är projektägare, och huvudsyftet är att tågtrafiken mellan Sundsvall och Storlien ska få ett ordentligt uppsving, men det innehåller även satsningar på gång- och cykelstråk i berörda kommuner längs det så kallade Mittstråket. För att Funktionella Mittstråket skulle bli verklighet så krävdes det dock att Tillväxtverket ställde sig bakom projektet, och det beslutet togs formellt i måndags.

Beskedet innebär att det blir byggstart för flera projekt redan under 2016.

– Det är förstås oerhört glädjande att vi nu kan starta igång och genomföra nödvändiga insatser på Mittbanan och E 14, säger Daniel Gustafsson, enhetschef vid Regional Utveckling vid Västernorrlands länsstyrelse, i ett pressmeddelande.

Åtgärderna ska ge robustare väg och järnväg i stråket med kortare restider och förbättrad kapacitet. Här är några exempel på satsningar inom projektet:

• Stängsling och nya planskilda korsningar genom Åredalen som ska öka säkerheten.

• Ny järnvägsstation i Nälden.

• Pendlarparkering i anslutning till järnvägsstationen i Undersåker.

• Ny gång- och cykelväg mellan Vik och Frönäset i Åre, E14.

• Expresscykelvägar i Östersund (Expresscykelvägar är gena, säkra cykelvägar med hög framkomlighet och standard).

I projektet ingår också ett par utredningar för att bedöma behov och möjliga framtida åtgärder. Bland annat för sträckorna Ånge–Storlien och Stöde–Sundsvall på Mittbanan.

– Styrkan i att samverka och möjligheten att växla upp med pengar från strukturfonden gör att vi kan skapa goda förutsättningar att resa och transportera gods i stråket, säger Catherine Kotake, regional direktör vid Trafikverket.

Läs mer:

Östersund vill bygga expresscykelvägar

Nälden blir station för Sveriges största EU-projekt

Annons
Annons
Annons