Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bob Persson om förbifart Brunflo: ”En absolut nödvändighet”

Artikelserie
Förbifart Brunflo

När Östersunds kommun bjöd in länets näringsliv för att få synpunkter på förbifart Brunflo fick de raka besked. Flera företagare tycker att det är viktigt att bygget nu blir av - och att fler sträckor inkluderas.

Annons

Ett flertal företagare, kommunpolitiker och tjänstemän från Trafikverket samlades på onsdagsförmiddagen i en föreläsningssal på Östersunds bibliotek. Syftet från kommunens sida var att informera om förbifart Brunflo och få in synpunkter från länets företagare.

– Jag tycker att förbifart Brunflo är en absolut nödvändighet, för det är ju en del i att försvara att E 14 får ha den högre klassning som man idag har, säger Bob Persson, ordförande i Persson Invest.

I en rapport från Trafikverket föreslogs nyligen, som ett led i nollvisionen, att flera sträckor som bland annat saknar mitträcke på E 14 och E 45:an i länet ska få sänkt hastighet från 100 km/h till 80 km/h.

– De har ju ett regelverk som de håller sig till och jag antar att det är korrekt, men då gäller det att vi tillsammans med dem får till att man höjer standarden och får till mitträcke så att man kan få 100 på hela vägen och på längre sträckor, säger Bob Persson.

Persson Invest är delägare i Gällö såg och enligt Bob Persson är det ett stort antal långtradare som kör virke dit varje dag, varav många kommer västerifrån.

– Det är idag väldigt besvärligt för åkarna med den vägsituation som är öster om Östersund och neråt, säger han och lyfter fram dragningen genom flera samhällen samt backiga och krokiga vägsträckor som ett problem.

Bob Persson med flera påpekade under mötet att förbifart Brunflo enbart är en del av den ombyggnation av E 14 som borde ske.

– Vi tycker att det är självklart att det borde vara en ny väg från Pilgrimstad och upp till Grytan, som kommer utanför både Pilgrimstad och Brunflo, säger han.

Pelle Sallin som driver äggföretaget Pelle & Lisa ville skicka en passning till alla oroliga och kritiska Brunflobor.

– Nälden har överlevt utan en huvudväg, säger han.

Östersunds kommun vill veta vad företagarna i länet tycker om förbifart Brunflo.

Trafikverket har presenterat några olika alternativ på sträckning förbi Brunflo. Länsstyrelsen lämnade nyligen sitt yttrande till Trafikverket. De skriver att "korridor skogen", den gröna sträckan, kan förordas.

Den 7 juni ska kommunstyrelsen lämna sitt remissvar om förbifarten. Kommunalrådet Anders Edvinsson (S) som själv bor i Brunflo vill i nuläget inte lämna något besked om var han står i frågan. Han säger att han som politiker måste se till den större bilden.

– Jag ser möjligheten för Brunflo i båda alternativen, och oavsett vad det blir måste trafikmiljön genom samhället åtgärdas, säger Anders Edvinsson.

Enligt Ulrika Sundgren, projektledare på Trafikverket, blir det svårare att få igenom projektet om kommunen säger nej. Men om det går som planerat fattar Trafikverket beslut om ny sträckning i höst.

När kommer det att gå att köra runt Brunflo på förbifarten?

– Ungefär 2022 är nog rimligt att tro, säger hon.

En av flera alternativ för förbifart Brunflo som Trafikverket presenterat. Länsstyrelsen lämnade nyligen sitt yttrande. De skriver att den gröna sträckan kan förordas.

Se också: Förbifart Brunflo närmar sig

Annons
Annons