Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

De fick bättre ljudmiljö efter ombyggnation

+
Läs senare
/
  • Gösta Fransson och Theo Larsson är två av barnen på Sollidens förskola, där speciellt ljuddämpande väggar satts upp i lekhallen. Förskolläraren Malin Strindlund tycker det blir lugnare när ljudnivån sänks.
  • Gösta Fransson och Theo Larsson är två av barnen på Sollidens förskola, där speciellt ljuddämpande väggar satts upp i lekhallen. Förskolläraren Malin Strindlund tycker det blir lugnare när ljudnivån sänks.
  • Bakom väggens träribbor suger textilier upp ljudet.
  • Sagorummet är helt runt och i taket bildar små lampor en stjärnhimmel. Det här ska vara ett lugnt rum har personalen bestämt. ”Här läser man eller lyssnar på lugn musik,” säger Malin Strindlund, förskollärare. Men det här rummet är det enda som inte har lyckad akustik. Det ekar när man pratar så det ska sättas upp textilier och annat för att dämpa.
  • Personalen på Sollidens skola använder stolar på hjul för att ta bort stolsskrapet. ”Det märks särskilt vid måltiderna för det är många gånger man reser sig upp,” säger Malin Strindlund, förskollärare.
  • Telefonkuren, det lilla inglasade kontoret, uppskattas av personalen, berättar Elisabeth Grundahl som är specialpedagog. ”Nu kan vi gå ifrån och ta telefonsamtal men ändå ha uppsyn över barnen.”

Borden är ljuddämpande, väggar och tak är speciellt utformade och det finns flera mindre rum att dela upp barngruppen på. På förskolan Solliden har en god ljudmiljö varit vägledande när förskolan byggdes.

Sollidens förskola ligger i de lokalerna där korttidsboendet låg. Första augusti öppnades de ombyggda lokalerna för de första barnen.

Här har arkitekt och planerare byggt in en rad möjligheter för att få en dräglig ljudmiljö.

Resultatet är mycket lyckat, menar personalen.

– Det märktes direkt när vi kom i lokalerna. Det skapas ett lugn, när det är så här dämpat, berättar förskolläraren Malin Strindlund.

Visserligen är det fortfarande sommarlugnt vid förskolan. Alla barn har inte kommit tillbaka efter sommarledighet och alla nya barn har inte börjat ännu.

– Men den tid vi varit här har det absolut varit bra, säger Malin Strindlund.

Material i tak, väggar och golv har valts för att absorbera ljud.

Exempelvis har borden där barnen äter och leker en ljuddämpande yta. En tallrik eller ett glas som sätts ner ger inte ett skrällande ljud.

Personalen har stolar på hjul vid mat- och lekborden för att slippa ljudet av stolskrap.

I den stora lekhallen där takhöjden är upp till husets nock finns den randiga ljudväggen. Ränderna är i själva verket glest uppsatta träribbor där ett ljuduppsugande tyg skiner emellan.

En annan vägg har en lätt flossad tygbeklädnad. Ventilationen är tystgående.

Men det kanske viktigaste är hur personalen organiserat verksamheten.

– Alla barn är inte i samma grupp. En vanlig dag är det 36 barn, men de är delade i flera grupper. Oftast är det två-tre grupper utomhus, berättar Elisabeth Grundahl.

Den här förskolan är inte indelad i traditionella avdelningar utan i tre enheter med 36 barn och sex vuxna i varje.

Sammanlagt kommer 108 barn att gå på förskolan när den är fullbelagd.

Det här gör verksamheten mer flexibel, menar personalen.

Umeå-undersökningen visar att färre barn i barngrupperna är det mest effektiva för att minska ljudnivån.

– För oss är det inte självklart så. Det beror på hur vi organiserat oss, säger Elisabeth Grundahl.

Hon har arbetat inom förskolan i många år och menar att bra ljudmiljö blir viktigare för varje år.

– Med stigande ålder blir man känsligare för ljud. Ju mer ljud det är desto tröttare blir man. Man blir en sämre pedagog för man orkar inte lyssna lika bra på barnen.

För en god ljudmiljö påverkar allra mest barnen.

– Det är främst för dem som det ska vara bra. Många är här 40–50 timmar i veckan, så det ska naturligtvis vara bra ljudmiljö för dem, säger Elisabeth Grundahl.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons