Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbifart Brunflo närmar sig

Artikelserie
Förbifart Brunflo

På torsdagseftermiddagen och -kvällen i Brunflo ordnade Trafikverket ett i en rad av samrådsmöten om ”Förbifart Brunflo” sedan hösten 2011. Och redan 1985 presenterade dåvarande Vägverket de första planerna.

Annons

– Alla stora projekt tar tid, säger Ulrika Sundgren från Trafikverket i Härnösand.

Hon leder projektet vars fullständiga namn är ”E 14/E 45 Lockne-Optand, Förbifart Brunflo”.

Här kan du följa de tre alternativ som finns till vägsträckning:

– Alla alternativen är lika illa. Vi vill ha kvar den befintliga dragningen genom Brunflo, säger Ulla Linderos från Häggdalen.

Hon och hennes sambo Glenn Eriksson bor i ett hus i Häggdalen strax öster om Europavägsrondellen vid den södra utfarten från Brunflo.

Det hus i Häggdalen i Brunflo där samboparet Glenn Eriksson och Ulla Linderos bor påverkas av alla tre förbifartsalternativen, tomten naggas i kanten.

De tre sträckningsalternativen för Europavägen skär alla av en bit av deras tomt.

De och de andra drygt 20 personerna i Häggdalen är alla med i ”Föreningen mot Förbifart Brunflo”.

Tre motståndare till att dra Europavägen utanför Brunflo. Från vänster Glenn Eriksson och Ulla Linderos och Göran Westerberg.

– Vi kommer att skicka in överklagan både som förening och som enskilda, säger Ulla Linderos.

Merparten av de hundratals människor som kom till IOGT-NTO-huset i Brunflo var kritiska till att leda Europavägen utanför Brunflo, så också samboparet Anna Olofsson och Benny Åslund från Brunflo.

Samboparet Anna Olofsson och Benny Åslund från Brunflo vill ha kvar Europavägen genom Brunflo. Den 9 månader gamle sonen heter Billy Åslund.

– Det är som att välja mellan pest och kolera, sa Benny Åslund om de tre alternativen.

– Jag tycker att de ska rusta upp den befintliga vägen i stället för att förstöra naturen. Det är så fint där uppe, sa Anna Olofsson.

Men den nuvarande Europavägssträckningen genom Brunflo är inte ett alternativ för Trafikverket– såvida inte de tunga remissinstanserna Östersunds kommun, Region Jämtland Härjedalen och Länsstyrelsen i Jämtland förkastar alternativen.

– Då får man väl ta ett omtag, säger Ulrika Sundgren.

Ulrika Sundgren, projektledare för ”Förbifart Brunflo”, säger att det inte går att överklaga vägdragningen utanför Brunflo. Däremot kan det gå att påverka utformningen av den förbifart som Trafikverket väljer.

Beställningen från Trafikverket centralt är en 14 meter bred ”2+1-väg” där det är tillåtet att köra 100 kilometer i timmen. I beställningen ligger också att det ska anläggas en gång- och cykelväg genom Brunflo.

Efter de samrådssynpunkter som kommer in nu fram till 29 april ska hon och Trafikverket bestämma sig för ett av de tre alternativen för de ungefär 10 000 fordon per dag som för närvarande passerar genom Brunflo.

Det är den lila genomfarten på 7,1 kilometer ny väg. Det är den tomatröda genomfarten på 7,8 kilometer och det gröna alternativet på 8.4 kilometer i kuperad terräng. Det är det som ligger längst från Brunflo samhälle.

Tre alternativa vägsträckningar markerade med lila, tomatrött och grönt ansluter alla till Europavägsrondellen och till E 14. Tidigare fanns även ett fjärde alternativ, ett gult, mellan det röda och det gröna.

Det nya vid torsdagens möte jämfört med i maj 2015 är att det inte längre finns ett fjärde alternativ, en gul sträckning mellan det röda och det gröna alternativet.

– Det närmar sig beslut, säger Ulrika Sundgren och talar om hösten.

För Östersunds kommun har fått förlängd yttrandetid till 7 juni. Då sammanträder kommunstyrelsen.

Det alternativ som Trafikverket väljer går inte att överklaga.

Däremot går det att överklaga, till regeringen, den vägplan som sedan görs.

Ulrika Sundgren tror att bygget av förbifarten, till en kostnad av mellan 300 och 400 miljoner kronor ska kunna komma igång 2020 och hon räknar på en byggtid mellan två och tre år.

Därför tar det tid:

Som jämförelse kan nämnas att arbetet med de två milen ny Europaväg mellan Njurunda och Skönsberg, i vilken bron över Sundsvallsfjärden ingår, kom igång på allvar 2006, med byggstart 2011 och invigning strax före jul 2014.

Några hundra meter bort på E 14, 1 400 meter söder om Europavägsrondellen, är det tänkt att Förbifarten förbi Brunflo ska börja.

Läs mer:

Så kan förbifart Brunflo komma att se ut

Förbifart kan bli fortsatt framfart

Politikerna har synpunkter på förbifart Brunflo

Ja till förbifart vid Brunflo

Förbifart Brunflo väckte heta känslor

Annons
Annons