Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbifart Brunflo väckte heta känslor

/
  • Ett 60-tal Brunflobor närvarade vid mötet, många av dem med ett påtagligt känslomässigt engagemang i frågan.
  • Mona Modin Tjulin, Harry Westermark, Peter Rehnman och Krister Frykberg hamnade alla i hetluften när de redogjorde för planerna om Förbifart Brunflo.

Trafikverket var där, politikerna var där och tjänstemännen var där. Brunfloborna gjorde ingen åtskillnad. De ställde precis alla mot väggen när Förbifart Brunflo presenterades på tisdagen.

Annons

Under tisdagskvällen svallade känslorna heta i Brunflo Ordenshus.

Företrädare för Östersunds kommun var där tillsammans med Trafikverket för att presentera kommunens framtidsvisioner för Brunfloborna. Och närmare bestämt en den del av framtidsplanerna som i hög grad kommer att påverka Brunflo med omnejd. Den nya sträckningen av E14, där Trafikverket och kommunen vill dra Europavägen förbi samhället istället för igenom det.

Planen för kvällen var att företrädarna från kommunen i korta ordalag skulle redogöra för projektet tillsammans med Trafikverket och att det sedan skulle bjudas på fika innan det blev frågestund. Men församlingen visade sig vara mer intresserade av att diskutera sakfrågan än att fika och redan under redovisningen började publikens frågor att hagla över talarna.

– Det här har ju varit aktuellt i över 20 år utan att det hänt något. Hur länge är det rimligt att hålla på?

– Om ni tycker att nuvarande vägen genom Brunflo är så dålig, varför har ni då höjt hastigheten till 80?

– Ni säger att ni eftersträvar en levande landbygd med åkermark, men en förbifart skulle ju förstöra landsbygden och dra en 110-väg genom åkermarken.

– Ni pratar om att ni jobbar för ökad livskvalitet och det är just därför vi har valt att flytta till området. Men hur blir det med livskvalitén när man får en stor väg utför sin dörr.

– Om man vill vara miljövänlig, ska man inte satsa på en utbyggnad av järnvägen istället för stora vägbyggen?

Det var några av de frågeställningar som väcktes.

Miljö- och samhällsnämndens ordförande Mona Modin Tjulin var en av de två politiker som var på plats för att svara på Brunflobornas frågor och hon är glad över det engagemang hon mötte.

– Det här är en jätteviktig fråga för de som bor i Brunflo och eftersom det är en väldigt lång planeringsfas för ett sådant här projekt så gäller det att hålla frågorna levande, säger hon.

• Kan Brunflobornas motstånd leda till att planerna för Förbifart Brunflo läggs ner?

– Den dialog vi för kommer att leda till att det blir bättre lösningar på vissa saker. En av kvällens värdefulla synpunkter var den om påfarter, att det måste finnas fler påfarter längs sträckan så att bygden runt om den inte blir avskuren.

• Vad tycker du om att inga politiker från oppositionen närvarade i kväll?

– Det är bra om det kommer folk från olika partier till sådana här möten, för det är viktiga frågeställningar som tas upp. Men det kan finnas många anledningar till att man får förhinder och jag vet inte varför ingen av dem kom i kväll, säger Mona Modin Tjulin.

Redan 1985 började en plan för Förbifart Brunflo att ta form. Myndigheten som då hette Vägverket ville bygga Europavägen runt Brunflo istället för igenom samhället, med det stannade vid en avsiktsförklaring. År 2000 gjordes en utredning, men stannade där när Trafikverket i slutändan valde att prioriterade annat.

Enligt den nuvarande planen kommer bygget av Förbifart Brunflo att komma igång efter 2016, möjligtvis 2018, enligt Trafikverkets Peter Rehnman som var på plats för att försvara myndighetens hållningar i frågan.

Annons
Annons
Annons