Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbifart kan bli fortsatt framfart

/
  • Flera hundra personer kom för att diskutera med Trafikverket. Bland andra samtalade Elisabeth Steffen, Mats Jonsson och Lena Jonsson med Ulrika Sundgren från Härnösand som är Trafikverkets ansvariga för E14-projektet.
  • Den blekröda
  • – Det har varit väldigt lugnt, sa Trafikverkets Ulrika Sundgren om alla de samtal hon hade med Brunflobor när det var öppet hus om nya E14.

På onsdagen bjöd Trafikverket in Brunfloborna till öppet hus och samtal om ”Förbifart Brunflo”.
Men det är inte säkert att E14 kommer att dras utanför samhället.

Annons

– Det är väldigt många som sagt att man ska vara rädd om jordbruksmarken, och både kommunen och länsstyrelsen, säger Ulrika Sundgren från Härnösand.

Hon är Trafikverkets ansvariga för nya E14 utanför Brunflo, eller rakt igenom som nu.

– Ju fler som säger samma sak ju mer tyngd får det.

Två av hundratals som kom till IOGT-NTO:s lokaler för att prata med Trafikverket var producenterna av hö, syskonen Mats och Lena Jonsson, som tillsammans med föräldrarna Taimi och Gunnar Jonsson bedriver jordbruk i Gusta.

– Jag vill att E14 ska vara kvar som den är, sa Lena Jonsson som bor på Frösön.

– Halva gården försvinner till ett nybygge. Då blir det för lite kvar att odla på för att få någon ekonomi, sa Mats Jonsson som bor i Gusta.

Hans sambo, Elisabeth Steffen, nickade instämmande men sa att det också finns fördelar med att dra E14 utanför centrala Brunflo.

– Det är väl bra att få bort proppen. Men oavsett vad som blir får man hoppas att det blir så bra som möjligt och att så få som möjligt drabbas.

Trafikverkets Ulrika Sundgren tog till sig argumenten och noterade att en dragning öster om Brunflo även innebär ett vägbygge både i historisk kulturmiljö och i känslig naturmiljö där bland annat orkidéerna brunkulla och guckusko växer.

I samråd med Östersunds kommun och länsstyrelsen, och med Brunflobornas åsikter i minne, ska Trafikverket under hösten komma fram till var i ”korridoren” genom Brunflodalen som E14 ska dra.

– Om det blir öster om nuvarande väg, eller mer öster om den, eller om man bara ska göra åtgärder på den befintliga E14, säger Ulrika Sundgren.

Efter det ska själva vägplanen tas fram, där det bland annat ska anges hur mycket mark man tar av berörda fastighetsägare.

Ulrika Sundgren säger att det blir ingrepp och inlösen av hela eller delar av fastigheter också om det blir en ombyggd Europaväg genom samhället.

– Överklaganden kan ta ett halvt till ett år. Men i slutet av 2017 skulle själva vägplanen kunna fastställas.

Hon konstaterar att det därefter ska göras arkeologiska undersökningar.

– 2020 är nog tidigast byggstart och tre år kanske kan vara en rimlig tid.

Stämmer hennes antaganden så kommer den mellan 6 och 8 kilometer långa E14, genom Brunflo eller öster om samhället, att stå klar under 2023.

Ulrika Sundgren bedömer att vägbygget, med också gång- och cykelväg genom Brunflo, kommer att kosta mellan 200 och 300 miljoner kronor.

I underlaget som Brunfloborna fick ta del av under onsdagen angavs att vägen ska projekteras med dubbelt körfält i ena riktningen och enkelt i det andra, och att det förstås växlar efter ett tag. Vägsträckan ska också ha mittenräcke.

Men den tänkta tillåtna hastigheten på 100 kilometer i timmen lär bara bli verklighet om det blir något av de två östra alternativen.

Läs mer:

Politikerna har synpunkter på förbifart Brunflo

Inga pengar till förbifart Brunflo

Förbifart Brunflo väckte heta känslor

Nya E14 dras rakt över deras hus

Annons
Annons
Annons