Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Jag skickade ut Nolervik på hans svåraste uppdrag

Stortorget i Östersund är nog en av stans mest utskällda platser. Skulle det inte vara skönt med en ruta som lyser upp torget i vintermörkret, skriver ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg.

Annons

Det var en av de magiska kvällarna från i somras. När Östersunds FK spelade kvalmatcher till Europaleague. 8.000 människor på Stortorget i Östersund hade samlats för att se matchen tillsammans på storbildsskärm.

"Stortorget är kanske en av Östersunds mest utskällda platser. Men torget kan också vara en plats där fantastiska upplevelser äger rum, när det används på rätt sätt.", skrev jag i en ÖP-krönika dagen efter matchen.

Sedan dök Ruben Östlunds prisbelönta film "The Square" upp på bion. Producenten Erik Hemmendorff från Östersund hälsade på redaktionen och berättade om att "rutan" i filmen finns i verkligheten.

På torget i småländska Värnamo.

Självklart väckte det nyfikenhet.

Vad är det som är så speciellt med en upplyst fyrkant där som gör att den kan få en huvudroll i en film som belönas med ett av filmvärldens finaste pris: Gulpalmen?

Har de kommit på något i Värnamo som Östersund har missat?

Med de frågorna i bagaget skickade jag ut ÖP:s Stefan Nolervik på uppdrag. Stefan har jobbat på ÖP sedan 1983.

Det skulle bli ett av de svåraste uppdragen han fått under alla sina år.

"Allt var så abstrakt, så flummigt, så...” rapporterade han hem från Värnamo .

Vi journalister vill gärna uttrycka verkligheten i svart eller vitt. Dels för att rubrikerna blir mer slagkraftiga och kan locka till läsning men framförallt är det en del i vårt uppdrag att renodla det väsentliga och visa på vad som avviker från vardagen.

Men Stefan var sig inte ute på något rakt och tydligt journalistiskt uppdrag.

Tvärtom kände han Stefan sig som en del i ett stort konstkonspiratorium när han försökte förstå det speciella som hände på torget i Värnamo.

Rutan lyser enligt Stefan som en fyrbåk i mörkret på torget.

På en platta intill står att läsa: Rutan är en frizon där tillåt och omsorg råder. I den har vi samma rättigheter och skyldigheter utan åtskillnad.

Stefan träffade fem unga pojkar från Afghanistan i rutan. I två år hade de väntat på beslut om deras asylansökningar.

Nu bad de om lite medmänsklighet i rutan på torget i den svenska stad de placerats av migrationsverket.

"Det senaste är att någon har ställt en blomma där med en lapp och texten: Tack till dig som hjälpte min son”, skrev han i sin artikel.

Om du missade den så läs gärna en gång till: "Jag åkte 90-mil för att intervjua en ruta.

Som den rutinerade journalist han är hittade Stefan sin egen tänkvärda vinkel mitt i detta oformliga uppdrag som jag skickade i väg honom på.

"Jag tror alla städer behöver en ruta. Tänk en ruta på torget….men grejen är inte själva rutan utan det som finns utanför”

Han visade att de nog är något på spåren som kan vara värt att ta efter i Värnamo. Åtminstone har de hittat på ett sätt att använda sitt torg som verkar få många att tänka utanför boxen.

Det lockade om inte annat ÖP:s chefredaktör att skicka en reporter tvärs igenom halva Sverige för att rapportera om en nio kvadratmeter stor ruta som ska fungera som en frizon där mänskliga rättigheter råder och där alla måste hjälpa varandra.

Att vi samtidigt blev en aktiv part i ett stort konstprojekt kan vi leva med.

Skulle det inte kännas ganska, varmt, skönt och inbjudande om en ruta lyste upp vintermörkret på Stortorget i Östersund de dagar det inte är fullt av 8.000 människor?

Fler krönikor av Hans Lindeberg:

Tänk om Anna inte hade journalister att ringa till

Nättrollen höll sig borta från skotten i Strömsund

Yttrandefriheten fungerade och nazisternas marsch stoppades

Annons
Annons
Annons