Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här blir det nya expresscykelvägar

På bordet framför Anne Sörensson, projektledare för Grön Trafik i Östersund, ligger en karta utbredd. På kartan finns inritat de nya expresscykelvägarna som planeras för en grönare och sundare trafik i Östersund med omnejd.

Annons

Redan förra sommaren drogs de första riktlinjerna upp för det nya cykelnätet, en satsning på flera miljoner kronor. I sommar kommer de första expresscykelvägarna att iordningställas.

Satsningen ingår i det som har kallats Sveriges största EU-projekt – ”Funktionella Mittstråket”. Ett projekt som syftar till att stärka ett hållbart Mittstråk genom bland annat kortare restider med tåg, större kapacitet för godstransporter längs järnvägen och förbättra säkerheten för trafikanter. Totalt har projektet sökt 322,7 miljoner kronor.

Redan i sommar inleds arbetet med Östersunds tre nya expresscykelvägar.

– Denna investering ser vi som en del i strävan mot ett fossilbränslefritt samhälle år 2030, säger Anne Sörensson.

För Östersunds kommun kommer det bland annat satsas på expresscykel­vägar genom delar av stan. Först ut blir sträckan från centrala Östersund till Lugnvik, men även delar av Brunflovägen ska iordningsställas.

Marielouise Pramstedt ser bilköerna från sitt fönster i Fagerskrapan. Hon välkomnar nya expresscykelvägar.

– Exakta sträckningen är inte klar, men förslaget säger att den nya cykelvägen ska starta vid Arkivvägen och gå ut mot Lugnvik. Ett definitivt besked ska fattas av miljö- och samhällsnämnden den 25 maj. Vi räknar med att cykelvägen i sådana fall ska bli klar i år säger Sörensson.

– I idéstudien har vi en sträckning som går från Arkivvägen och ända ut till Brittsbo. Vi ska inte bygga dit, men vi vill få med det i tankevärlden så att vi får den bästa lösningen på det vi bygger, säger Rickard Jonsson, gatuchef på Östersunds kommun.

Kerstin Sjöblom och Nisse Nilsson cyklar ofta. De tycker att det går bra att cykla i Östersund redan idag, inte minst tack vare bilisterna.

Redan i dag finns en cykelväg längs denna sträcka. Men nu ska den byggas ut för att bli uppgraderad till expresscykelväg, en cykelväg för pendling separerad från gång- och biltrafik. Cyklisten ska även ha företräde vid överfarter.

Fler expresscykelvägar ska se dagens ljus i Östersund, om än inte i år.

Viktor Wikström tycker inte att alla bilister sköter sig så bra. Han känner oro i trafiken.

– Brunflovägen, från Krondikesvägen till Stuguvägen via Brunflovägen och Krondikesvägen och till bortre änden av Genvägen. Men det kommer att byggas ut först inom ett par år, säger Jonsson.

Miljö- och samhällsnämnden har i år budgeterat sträckan till Lugnvik samt del ett av Brunflovägen, den som går från Krondikesvägen till Fagervallskolan.

Beräknad kostnad för hela projektet med expresscykelvägar är 15,3 miljoner kronor, men då räknar kommunen med att EU ska stå för 7,7 miljoner kronor.

Cykling bland lavendelfält

Autobahn - nu även för cyklar

Annons
Annons