Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hit köar folk innan öppning varje dag: "Det är riktigt bra"

/
  • Ulrica Lindholm, en av ägarna till Shoppis, har som mål att i framtiden kunna utöka verksamheten och anställa fler i personalen.
  • Varje dag innan de öppnar butiken står mellan 10-30 personer utanför och köar för att komma in.
  • Marielle Morén säljer bland annat kläder barnböcker och filmer.
  • Intresset för Shoppis har sedan starten varit stort. Under de första sju veckorna har de sålt varor åt kunder som hyr en plats för över en miljon kronor.

Sedan loppisbutiken Shoppis öppnade i Odenskog i Östersund i slutet av februari har de haft en strid ström av kunder.
Just nu är väntetiden för att hyra en plats i butiken att sälja sina saker på tre veckor lång och sedan starten har loppisbutiken sålt varor åt sina kunder för över en miljon kronor.
– Vi har överträffat alla våra förväntningar, säger Ulrica Lindholm, en av ägarna.

Annons

Konceptet är att en privatperson som vill sälja saker hyr ett hyllsystem under en veckas tid eller längre där de själva prissätter sina saker. Sedan säljer butiken sakerna åt dem. Butiken är knappt 1000 kvadratmeter stor och rymmer 200 platser med hyllplan och klädskåp för uthyrning. Men allt har inte varit problemfritt. Anstormningen av folk som vill sälja sina saker har lett till att det nu råder en väntetid för att få hyra ett utrymme för saker och att butiken upptäckt brister i bokningssystemet.

– Vi har pratat lite om att hitta ett bättre system för att boka online eftersom det tar för mycket av vår tid att skriva upp på block och sedan ringa upp alla, säger Ulrica Lindholm.

Det som säljer bäst i butiken just nu är retrosaker och barnkläder. Under de sju veckor som butiken varit öppen har det varit kö utanför innan öppningen varje dag.

– Jag tror att det är samlarna som har hittat hit och märkt att vi har nya saker varje dag, gissar Ulrica Lindholm.

I butiken driver de även ett fik eftersom de ville skapa en mötesplats där man i lugn och ro kan gå igenom sortimentet, och ta en fika. Det finns även en lekhörna där barnen kan leka.

Ulrica, som äger affären tillsammans med Marielle Brovinger, har alltid gillar loppisar och när hon fick reda på att det här konceptet där privatpersoner inte själva behöver stå och sälja sina saker var det bara att satsa.

– Många har inte tid att göra det och andra kan tycka att det är pinsamt och tänker att de är så fattiga att de måste sälja sina saker, men då är det bara att göra allt förarbete med prissättning hemma och lämna sakerna här. Här kan kunderna inte pruta heller, eftersom vi bara säljer varorna till det pris som ägaren satt, säger hon.

Det som inte säljs kan privatpersonerna som hyr platserna välja att skänka till butiken som i sin tur säljer dem till förmån för välgörenhet. Det som inte säljs där skänks vidare till andra hjälporganisationer.

– Alla friluftskläder som inte säljs får Hej främling, och både Baltikhjälpen och Robin Hood har varit här och hämtat kläder, säger Ulrica Lindholm.

Ulrica menar att alla tjänar på konceptet, som även kunderna verkar gilla.

– Det är riktigt bra. Vi säljer saker som bara legat hemma och vi annars hade kastat, säger Marielle Morén som på fem dagar lyckats sälja varor för 1500 kronor.

I hennes utrymme säljs bland annat kläder, barnböcker och filmer. När LT träffar henne håller hon på att fylla på i hyllorna och märka om lite priser. Hon har själv fyndat lite olika saker som andra säljer och tänker fortsätta sälja saker där.

– Vi fyller på eftersom och kör på så länge vi går med vinst, säger hon.

Annons
Annons
Annons