Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Humor lockar personal till ortopeden

+
Läs senare
/
  • Anna Hörnell och Birgitta Carnland får stor uppmärksamhet för sina reklamfilmer för ortopeden. Ett av deras inlägg har i nuläget delats över 7600 gånger på sociala medier.
  • Nattskiftet på ortopeden är inte alltid en dans på rosor och det är inget Anna Hörnell och Birgitta Carnland hymlar med i sin egen kampanj för att locka fler att söka avdelningens utannonserade tjänster.

Det har länge varit svårt att rekrytera nattpersonal till den underbemannade ortopedavdelningen på Östersunds sjukhus. Nu håller två sjuksköterskor på att förändra den saken, med hjälp av hjärtlig ironi.

Ortopeden är bara en av flera avdelningar på Östersunds sjukhus som har svårt att locka personal, i synnerhet för nattpassen.

Det har fått nattsköterskorna Anna Hörnell och Birgitta Carnland att dra i gång en egen liten rekryteringskampanj – med stort genomslag som följd.

Sedan några månader tillbaka har de börjat driva en rekryteringssida på Facebook där de lägger in bilder och egenproducerade små reklamfilmer med utpräglad vårdhumor som drivkraft.

– Vi behöver nya kollegor och när chefen sa att det inte blir någon respons på de traditionella platsannonserna så frågade om vi helt enkelt om vi kunde få göra ett eget försök, säger Birgitta Carnland.

Kampanjen handlar i hög grad om att vända bilden av hur det är att jobba natt på ortopeden, där många sett nyheterna om underbemanning och stress på sjukhuset och tror att det visar hela bilden.

– Det blir en negativ spiral av det där, för även om underbemanningen är ett problem så har vi en positiv anda här på jobbet och kampanjen speglar verkligen den jargong vi har, säger Birgitta Carnland.

Det så kallade Nattgängets kampanj går i hög grad ut på att driva med sig själva, cheferna och dagpersonalen och inläggen blir flitigt delade och kommenterade på sociala medier.

Enligt Anna Hörnell är det igenkänningshumorn och självdistansen som gör jobbet eftersom vårpersonal aldrig skulle gå på rosenskimrande reklam om hur perfekt allt är på en arbetsplats.

– De situationer och personer som vi gestaltar finns på varenda avdelning. Som plasthandskarna som är omöjliga att få på och nattsköterskan som hävdar att hon aldrig någonsin blir trött, säger hon.

Ett undantag är kanske filmen där hela nattpasset framställs som lång och vild after-work tillsammans med patienterna, tills dagpersonalen kliver in genom dörrarna och allt blir som vanligt igen.

Kampanjen har inte bara inneburit att fler personer har svarat på ortopedens pågående jobbannonser. Det har även kommit in patienter som har sett filmerna och omedelbart fallit in i avdelningens skämtsamma jargong.

– Det verkar till och med gå hem hos ungdomar och om det här skulle kunna påverka någon att vilja läsa till sjuksköterska vore det fantastiskt, säger Anna Hörnell som berättar att de inte har några planer på att sluta med kampanjen.

– Vi ser det här som en långsiktig satsning, säger hon.

-

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner ÖP:s nya app här, till Iphone eller till Android !

-

Läs också:

Regionen ville låta sponsorer betala för satsningen på internationella kvinnodagen

Ann-Marie Johansson (S) om en storregion i Norrland

Regionen köper ut chefer för 4 miljoner

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons