Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Marit från Ås om livet som en yngre version av Sussie Eriksson och att showa med Zelmerlöv

+
Läs senare
/

Hon har spelat älskarinna till Ica-Stig och en yngre version av Sussie Eriksson. Däremellan har hon jobbat som artist på Mallorca, showat på Wallmans och gjort rollen som Dorothy i Trollkarlen från Oz.
Nu har hon mellanlandat hemma i Ås och gör revy tillsammans med Östersundsrevyn.
Möt Marit Eriksson, musikalartisten som ödmjukt hävdar att hon har haft mer tur än talang.

– Jag var inte så talangfull, det var mer kul att sjunga

Marit Eriksson berättar om kyrkokörer och engagerade lärare som redan i lågstadiet fick eleverna intresserade av sång och teater. De gjorde musikaler och de uppträdde.

– Fast jo, lite talang kanske jag hade. Men det var inte det som var i fokus. Det var inte lika elitinriktat då som det är nu, nu sätter föräldrar sina barn i musikskola tidigt. Då sjöng vi för att det var kul.

Marit Eriksson har precis landat i Östersund igen efter några dagar i Stockholm. Stockholm är basen och där lever hon med sin dotter Frida varannan vecka. Som frilansande artist reser hon land och rike runt med olika uppsättningar och ensembler, och när Mats Hurtig ringde och frågade om hon ville vara med i årets uppsättning av östersundsrevyn tvekade hon inte.

– Vi har haft kontakt i flera år och förut har det inte stämt, men nu gjorde det det. Östersundsrevyn har man ju alltid hört så mycket gott om och de är ett jätteproffsigt gäng, säger hon och tillägger:

– Det är verkligen jätteroligt.

Marit Eriksson gick högstadiet på Nyhedens skola och det var under den tiden hon riktigt började snöa in på sång, teater och dans. När det var dags att välja gymnasieutbildning fick hon nys om en musikalgymnasielinje i Sandviken. Efter mycket övertalning fick hon lov av sina föräldrar att åka på audition.

– Det var nog till mina föräldrars förtret som jag kom in. Dealen var att jag skulle komma hem varannan helg.

Efter studenten sökte hon sig med blodad tand vidare till Performing Arts School i Göteborg och kom in. Men redan efter ett halvår hoppade hon av.

– Jag trivdes inte där, av alla år var det här det värsta. De var så himla "vi bryter ner dem och sedan bygger vi upp dem igen, som vi vill ha dem". Alla skulle vara stöpta i rätt form och jag kan tycka så här i efterhand att det är individualitet och personlighet man ska ta tillvara på, det är det som är det speciella hos artister.

Sagt och gjort, Marit hoppade av artistskolan och hoppade i stället på ett jobb som showartist på Mallorca. Sex dagar i veckan stod hon på scenen, och i efterhand ser hon de tre säsongerna som sin utbildning.

– Man fick extremt mycket scentid, och på sitt sätt var det en utbildning. Vi kanske inte fick den tekniska biten, men vi fick erfarenheten.

När Marit Eriksson var nöjd med värmen på Mallis åkte hon hem, och lite senare på audition i Sundsvall. Dröse och Norberg, ett av Sveriges största produktionsbolag inom teater- och musikalföreställningar, sökte artister till farsen "Camping - klart man ska ha husvagn". Marit fick en av rollerna och sedan rullade det på, med Dröse och Norberg har hon sedan dess gjort bland annat "Trollkarlen från Oz", "I hetaste laget", "Snövit" och "Hotelliggaren".

– Det är ju intressant det där, det handlar ju mycket om tur, eller flyt, säger Marit Eriksson och tillägger efter lite funderande:

– Men det är klart att de i produktionen såg något hos mig som de gillade, och det är jag jättetacksam för.

Mer än så framhäver hon inte sig själv, Marit Eriksson. När dottern Frida föddes för snart fyra år sedan funderade hon en kort stund på att byta bana, få en lite mer normal vardag och komma bort från frilansandet. När Frida var nyfödd jobbade hon med castingen till The Voice. Hon valde då att casta en gammal kollega från Mallorca-tiden, Ulf Nilsson, som sedan vann hela tävlingen.

Och det var faktiskt hon, som utvandrad jämte, som ringde både Alexander Lund och Micke Mojo och frågade om de ville komma på casting. För de som inte minns så kom Micke Mojo två i tävlingen.

– Jag vill inte ta på mig det, att det var jag som ringde in vinnarna, haha, men det är kul att det var några som jag visste om.

När Frida var ett år gammal började det ryktas inom branschen att musikalen Spök skulle sättas upp på Cirkus med Måns Zelmerlöw, Loa Falkman, Lena Philipsson och Sussie Eriksson. Produktionen sökte två unga tjejer som skulle spela Sussie Eriksson och Lena Philipssons unga jag, och efter många auditions och callbacks landade rollen som Sussie Erikssons unga jag på Marit Eriksson.

– Jag minns att jag hade med mig Frida, som var kring ett år gammal, på första audition. En kompis passade henne medan jag gick in, och där satt Björn Skifs, Pernilla Skifs och Bengt Palmers. Det var något hos mig som de gillade, för jag blev kallad på callback efter callback.

Några drömmar om större scener har Marit Eriksson inte. Hon är nöjd med hur livet ser ut - varannan vecka har hon Frida, varannan vecka försöker hon boka in så mycket jobb som möjligt. Förutom rollen i Östersundsrevyn spelar hon även i bandet Sthlm Node, som ska spela på finlandsfärjan Cinderella i vår. Hon leder även en kör, är med i en ensemble som gör Wallmans-liknande shower då och då, undervisar på en popskola och leder PRO:s allsång i Hammarby på somrarna. Livet som frilansande artist tuffar på. Och Marit Eriksson är tillfreds med tillvaron.

– Efter att jag har fått barn är jag ganska nöjd med att jag får ihop det. Jag får ofta frågan om när jag ska synas i tv, men jag har ingen längtan efter det. Jag har ingen längtan efter en karriär på så sätt, säger Marit Eriksson.

Hon funderar en stund, och tillägger sedan:

– Jag älskar det jag gör, men det blir ett jobb som alla andra. Det jag vill ha är fritiden, att vara med Frida. Det är värdefullast.

Annons
Annons
Annons