Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regionen väljer väg i Brunflo: förordar den östligaste sträckningen av ny Europaväg

Artikelserie
Förbifart Brunflo

I nästa vecka yttrar sig Östersunds kommun om ”Förbifart Brunflo”. På tisdagen ställde sig Region Jämtland Härjedalen bakom det ”gröna” alternativet.

Annons

Det handlar inte om miljövänlighet. Det gröna alternativet ligger längre bort från Brunflo Centrum jämfört med det röda och det lila alternativet.

– Med hänsyn till kulturmiljön och jordbruksmarken i området förordar vi förslaget med den östligaste sträckningen, säger regionrådet Robert Uitto (S).

Det var den regionala utvecklingsnämnden som fattade beslutet om yttrandet för hela regionens räkning.

Trafikverkets illustration visar de tre alternativen för en Europavägssträckning utanför centrala Brunflo.

Alla tre vägalternativen ansluter till Europavägsrondellen vid södra utfarten från Brunflo. I nordväst mynnar de alla ut på E 14/ E 45 i Optand.

Det röda och det lila alternativet utgår från rondellen, det gröna alternativet börjar i Lockne ytterligare en kilometer åt sydost.

Den gröna sträckningen är med sina 8,4 kilometer den längsta. Det röda alternativet är 7,8 kilometer och den lila förbifarten är 7,1 kilometer lång.

Trafikverket beräknar kostnaden för den 14 meter breda 2 + 1-vägen till mellan 300 och 400 miljoner kronor.

Om allt löper på som planerat kommer den nya Europavägsdelen att invigas någon gång 2022 eller 2023.

Det är många Brunflobor som är kritiska till alla tre alternativen och i stället vill ha en upprustning av den nuvarande Europavägen genom Brunflo.

Regionens regionala utvecklingsnämnd framhåller också att E 14 mellan Lockne och Pilgrimstad måste förbättras.

Läs mer:

Förbifart Brunflo närmar sig - TV-inslag tar dig med på en åktur

Så kan förbifart Brunflo komma att se ut - men det gula alternativet är nu borta

Bob Persson om Förbifart Brunflo - ”En absolut nödvändighet”

Annons
Annons
Annons