Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan förbifart Brunflo komma att se ut

/
  • Den röda sträckningen är Trafikverkets ursprungliga förslag, men efter kritik har myndigheten tagit fram tre alternativa sträckningar som befolkningen nu har att ta ställning till.

Efter att Trafikverket har backat från sin ursprungliga plan för hur förbifart Brunflo ska se ut så finns det nu fyra olika alternativ som ortsbefolkningen nu har att ta ställning till.

Annons

Om några år ska bygget av förbifart Brunflo påbörjas, där vägen ska dras om för att minska trafiken i själva samhället.

Men det är ett projekt som väcker heta känslor i de områden som berörs av projektet, vilket var tydligt när Trafikverket höll ett välbesökt samrådsmöte med Brunfloborna på onsdagen.

Det ursprungliga alternativet, det som är rött på Trafikverkets karta och fanns med i deras första översiktsplan, går nära samhället och har fått en hel del kritik enligt projektledaren Ulrika Sundgren.

– Det är nog den sträckning som har fått mest kritik av alla, eftersom den går över jordbruksmark, kulturintressen och ett område med mycket friluftsliv, säger hon.

Som ett svar på det har hon och hennes kollegor tagit fram tre alternativa sträckningar, varav en i hög grad går i samma spår som den första och de två andra löper högre upp i bygden och över mer skogbeklädd mark.

Och det är dessa tre alternativ, plus det ursprungliga, som ortsbefolkningen nu har att ta ställning till.

– Vi har inte sorterat bort något av dem ännu utan är i ett skede där vi tar in allas synpunkter för att sedan sammanväga dem, säger Ulrika Sundgren och berättar att samtliga fyra alternativ möter ett visst motstånd i nuläget, eftersom det bor folk i närheten av vart och ett av dem och som skulle påverkas om de blir verklighet.

Byggstarten för förbifart Brunflo är planerad till tidigast 2019, men troligtvis blir den senare än så.

– Vi jobbar för att det ska bli byggstart 2019 men då måste projektet få högre prioritet i den nationella vägplanen än vad det har nu, säger Ulrika Sundgren.

Annons
Annons