Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sålde vibrerande bil – nu uppmanas bilfirman att betala skadestånd till kunden

Samma dag som kunden köpt bilen upptäckte hon ett större oljeläckage och vibrationer i bilen. Firman har nekat ansvar för felen men rekommenderas nu av Allmänna reklamationsnämnden att betala skadestånd till kunden.

Annons

Bilen såldes den 25 februari. Oljeläckaget åtgärdades av en annan firma men när kvinnan krävde att firman hon köpt bilen av skulle stå för reparationskostnaderna samt åtgärda vibrationerna motsatte de sig hennes krav.

Firman ansåg att de inte var ansvariga för felen då kvinnan fick en varudeklaration där det var ikryssat i rutan: "bilens kondition ej konditionsdeklarerad bilen kostar 30 000 kronor eller mindre."

Bilden är en genrebild. Foto: Mostphotos

Kvinnan valde att anmäla bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och enligt deras beslut håller de med kvinnan om att firman bör ta ansvar för felen.

ARN rekommenderar bilfirman att betala 7 000 kronor för reparationen av ramlagertätning samt att åtgärda vibrationerna som tros komma från växellådan.

ARN:s beslut grundas på att fel som visar sig inom sex månader efter ett köp anses som ursprungsfel vilket säljaren ansvarar för. Enligt ARN har firman inte på något sätt kunnat bevisa att felen inte fanns vid försäljningen av bilen.

Läs även:

Dollarstore döms att betala obetald hyra

Grändens Deli begärt i konkurs

Ägarna till Shoppis utsedda till årets nyföretagare

För dig som är inloggad:

Camilla hoppfull trots tuff start för butiken i Åkersjön: ”Jag provar det här ett tag”

Företag utan bussar tar över Bussgods: "Jämtland ska inte bli ett svart hål"

Frösö zoo kräver stort skadestånd

O'Learys öppnar i stan – på oväntat ställe

Annons
Annons
Annons