Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Trafikverket vill dra in vägunderhåll till hållplatser – Inlandsbanan kan drabbas hårt

Inlandsbanan planerar en storsatsning på pendlartrafik med helt nya tåg. Samtidigt hotar Trafikverket med att dra in underhåll av vägar fram till Inlandsbanans hållplatser.

Trafikverket vill dra in på det allmänna vägunderhållet till ett flertal hållplatser längs sträckan Mora-Östersund, detta samtidigt om AB Inlandståget genomför en stor regional satsning där man vill att tåget ska ta över busstrafiken på vissa sträckor. De planerar för nya tåg och för ny tidtabell.

Se Inlandsbanans nya supertåg

Per Ericsson, talesman för ett av byalagen längs sträckan, menar att 40 procent av den totala sträckan blir utan hållplatser.

– Trafikverket menar att vägunderhåll och snöröjning gott kan utföras av föreningar eller privatpersoner som varken har resurser eller ekonomi till detta, säger Per Ericsson i rollen som talesman för en av de berörda, och kraftigt upprörda, byalag längs linjen som nu påverkas av förslaget.

– Sett ur ett lite större perspektiv innebär det att drygt 40 procent av den totalt cirka 30 mil långa sträckan Östersund-Mora som Inlandståget AB vill trafikera genom sin nya regionala satsning blir utan hållplatser, dundrar Ericsson.

Premium: En älskad men hotad tåglinje – häng med på en resa i tiden!

Trafikverket har fört fram sitt förslag till Näringsdepartementet. Om departementet beslutar enligt Trafikverkets förslag kommer det exempelvis att innebära att sträckan mellan Sveg och Orsa blir helt utan hållplatser.

– Det här kan få speciella konsekvenser i Härjedalen som i regionfrågan aviserar att man vill orientera sig mot söder och då kommer att bli i behov av avsevärt förbättrade järnvägsförbindelser.

Om nu inte Trafikverket sköter vägarna i framtiden blir det upp till privatpersoner eller enskilda vägföreningar att sköta underhållet.

– Men det är enskilda vägföreningar som i dag inte finns. Dels saknar de medel och dels utrustning för att sköta underhållet, fortsätter Ericsson.

Att andra entreprenörer skulle träda in till en rimlig kostnad är föga troligt eftersom det är så långa avstånd till närmaste entreprenör.

– Min personliga åsikt är att Trafikverket våldför sig på små orter, samtidigt som de inte tar hänsyn till Inlandstågs satsning. När det handlar om kollektivtrafik ska möjlighet till kollektivtrafiken finnas. Det är det som är finessen med kollektivtrafik - att den är tillgänglig, säger Ericsson.

Läs också: Inlandsbanans vd om Trafikverkets planer: Visar på deras reträtt från inlandet

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons