Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterstaden smälter – kommunen ska hitta nytt varumärke för Östersund

Grustäckta snöhögar, smältande is och ett evigt kämpande för att få till nog med snö. Vinterstaden smälter och kommunen har avsatt 2 miljoner kronor för att jobba fram ett nytt passande namn.
– Men vi är fortfarande en vinterstad även om vädret har varit dåligt, säger kommundirektör Anders Wennerberg.

Annons

I 20 år har Östersund profilerats som Vinterstaden. Men nu har arbetet med att hitta ett nytt epitet åt staden startat.

– Egentligen har vi inte enbart jobbat med Vinterstaden på väldigt länge nu, säger kommundirektör Anders Wennerberg.

Vad har ni jobbat med mer?

– Gastronomi, "Home of great events", tillgänglighet, "Framtidens Stadskärna", livsmiljön, "Ski region" och "World championship region" bland annat.

Hur kom ni på att Östersund behöver ett nytt namn?

– Tanken är att komplettera begreppet Vinterstaden med ännu ett begrepp som kan marknadsföra Östersund. Vi har haft samtal med Destination Östersund och de vill göra ett arbete tillsammans med oss där vi tittar på platsvarumärket. Vi tog det till våra politiker som tyckte det var en bra idé.

Nu har 2 miljoner kronor avsatts för att göra en utredning och pengarna ska användas under 2017 och 2018.

Är det klimatet som är orsaken till kompletteringen?

– Nej det kan man inte säga. Vi är fortfarande en vinterstad även om vädret har varit dåligt. Om Vinterstaden beter sig märkligt ena dagen så kan det ha varit desto finare någon dag tidigare. Men det handlar om andra värden, att det finns så mycket mer än vinter här. Kultur arbetar vi med, vi blev årets amatörteaterkommun till exempel. Det finns massor av sådana här värden vi kan använda.

– Man kan jobba högt och lågt. Man kan lägga hur mycket pengar som helst på det här om man vill. Eller så gör man mer som vi har gjort hittills och vill göra framåt, att man jobbar med en naturlig evolution och jobbar in varumärket så att det sätter sig.

Vågar du dig på att ge något förslag på nytt varumärke?

– Det vågar jag absolut inte säga någonting om, haha. Men jag kan i alla fall säga att snöhjärtat som vi använder är en jättefin symbol och den ska inte tas bort. Sen kanske vi ska jobba med den på andra sätt, men den ska inte tas bort.

Roger Hedlund, arena- och spåransvarig Östersunds skidstadion, tycker inte att Östersund ska ha ett för snävt varumärke.

Roger Hedlund, arena- och spåransvarig Östersunds skidstadio, vet hur det är att dras med varumärket Vinterstaden.

– Det är klart att det är jättejobbigt för oss med epiteten Vinterstaden. Vi satsar pengar på Vinterparken och den smälter ner, ibland får det lite löjesskimmer över sig och då blir ju allting negativt. Men samtidigt är det vi kan erbjuda många gånger väldigt bra.

Är det många evenemang som ställs in på grund av snöbrist?

– Nej, vi har inte ställt några tävlingar här i Östersund. Vi har den snö vi har lagrad och utlagd och den åker vi fortfarande på även om plusgradernas gör att vi får problem med is. Kvaliten på snön och spåren är inte så bra som vi vill, det går bara inte när det går upp och ner i temperaturen.

Vad ska Östersund ha för varumärke tycker du?

– Jag tror det är farligt att sätta ett sånt kraftigt epitet hela tiden. Sätter vi till exempel Mathuvudstaden och får cryptosporidium en gång till så kanske det slår tillbaka då också.

Blir längdsäsongen kortare?

– Nej, egentligen inte. Vi har väldigt lång säsong i och med att vi har den här förmånen att vi kan lagra så mycket snö.

Hur vill du profilera Östersund?

Fia Gulliksson, entreprenör, kalaskokerska och hedersdoktor.

"Creative city – med maten i fokus"

– Jag håller med om att ovissa årstider begränsar Vinterstaden. Vi kan inte heller hoppas på ett gynnsamt klimat. Det vi däremot har som är världsunikt är det gröna guldet, det vill säga möjligheten att producera god, ren och hållbar mat. 65-70 procent av den odlingsbara marken i regionen brukas enligt ekologiska metoder, vi har 17 000 sjöar med i princip drickbart vatten överallt, krogar och mathantverk i världsklass och det samiska kulturarvet.

– Drygt 80 procent av alla turister vill ha en måltidsupplevelse på sin semester. Visit Sweden har dessutom gjort en förstudie om måltidsturism som presenterar en målgrupp som kallas "foodies". De utgör nära 30 procent av den globala resenären. En del studier pekar på att de spenderar nästan dubbelt så mycket på måltider än en "vanlig" turist. Dessutom bryr de sig mer om en plats och kommunicerar mycket mer. Gör maten till en essentiell prioriterad del i regional utveckling. Jag älskar snöhjärtat, men i så fall med en massa färg och kanske en kniv, sked och högaffel.

Lars

"Utveckla ett platsvarumärke tillsammans med intressenterna i staden"

– Vi behöver definitivt en ny profil för framtidens Östersund. Att profilera Östersund med en årstid känns mossigt och omodernt. Det här är begränsande och skapar inte tillväxt och utveckling, inte minst ur besöksnäringens perspektiv . Vi behöver genomföra ett brett platsvarumärkesarbete med många inblandade – medborgare, företag, inflyttare, kommunen, föreningar och organisationer.

– Det här är naturligtvis inte en klimatfråga. Det handlar om hur vi ska vara attraktiva i framtiden och våga föra fram alla fördelar vi har. Lek med tanken att Östersund är en större butik. Vi vill ju att människor ska komma in i butiken och ta del av vårt utbud. Då är det riktigt begränsande att entréskylten består av ”vinter” och ett snöhjärta. Vi har ju så många fler värden att erbjuda. Men väl inne i butiken Östersund så är ”vinter" en av väldigt många attraktiva avdelningar som finns. Konkurrensen mellan städer är stenhård och vill vi bryta trenden med att bara storstäderna växer så måste vi våga profilera medvärden som människor efterfrågar i framtiden. Vi måste visa att vi inte tillhör kategorin ”skräpytor”.

Stefan Hallgren, digital biz-wiz & Youtube MCN manager, Ninetone group AB.

"Östersund – Hjärtats stad"

– Platsvarumärken i form av slogans är så genanta. Själva ängsligheten att vilja hitta en huvudanledning att resa till eller bosätta sig på en viss plats är så 1900-tal att jag får lite skämskudde. Dagens människor vill vara trygga, friska, ha ett arbete, få alla sinnen stimulerade, ha förutsättningar att vara lyckliga och kunna utveckla sina drömmar och idéer. Bygg en stad som ger dem de sakerna på ett enkelt, avslappnat och lättillgängligt sätt så flyttar hela världen hit.

– Östersund måste verkligen ta tag i det här med de kreativa näringarna. Det går inte att bara vara fysikprestationernas och köpladornas stad. Jag förstår inte vem som har låtit det gå så långt. Vi riskerar att helt enkelt bli "brain-drained" och allvarligt okvalificerade om vi inte hugger i och stimulerar högre konster, branscher och mer huvud. De kreativa näringarna betyder pengar, hållbarhet, IT, mat, kultur utveckling och nöje på samma gång för alla. Det är superenkelt. Styr om skutan 180 grader från dagens riktning och kör på åt ett helt nytt håll. Det är mitt råd.

Se också:

Vad ska Östersund heta? Var med och rösta fram en passande profil för Östersund.

Lämna ditt förslag i formuläret nedan.

Nu ska Vinterstaden Östersund få ännu ett namn.

Annons
Annons
Annons